Nieuwe methodiek voor klantmanagers
We hebben de methodiek FAQT-V geïntroduceerd bij de klantmanagers Begeleiding en Beschermd Wonen (BBW). Deze methodiek brengt de problematiek en ondersteuningsvraag van de cliënt op een uniforme manier in kaart. Daarnaast biedt FAQT-V een normeringskader om de omvang van de intensiteit voor BBW te bepalen. Hierdoor kan de uitvoering beter beoordelen of er maatwerk nodig is en zo ja, voor welke resultaten en met welke intensiteit. Daarnaast hebben we scherpere afspraken met de aanbieders gemaakt over de ondersteuningsplannen en evaluaties. Hierdoor kunnen we beter de regie voeren over de resultaten die we hebben afgesproken.
Ontwikkelingen Huishoudelijke Ondersteuning
In 2022 hadden we een tekort van € 0,8 miljoen op de huishoudelijke ondersteuning zorg in natura (ZIN). Het tekort is een rechtstreeks gevolg van de invoering van het abonnementstarief. De groei van het aantal aanvragen, vooral door mensen uit de hogere inkomensklassen, zet nog steeds door. De jaarlijkse groei bedraagt zo’n 7%. We hebben geen wettelijke gronden om deze aanvragen af te wijzen. Bij nieuwe aanvragen screenen we aan de voorkant op urgentie. Urgente inzet regelen we snel. Voor de minder urgente inzet hebben we extra personeel ingezet om de aanvragen zo snel mogelijk te kunnen verwerken, maar we zien ook dat de wachtlijst is opgelopen. Deze achterstanden worden waarschijnlijk in de loop van 2023 ingelopen. Het personeelstekort bij onze aanbieders van huishoudelijke hulp speelt hierbij echter ook een rol. Hun capaciteit is beperkt en een snellere behandeling van de hulpvraag vanuit de gemeente zal in 2023 leiden tot een wachttijd bij de aanbieders. Doordat mensen met een minder urgente hulpvraag in 2022 langer moesten wachten, zien we dat een deel van de inwoners hun aanvraag intrekt. Ook zorgt de beperkte capaciteit van aanbieders voor een uitgavenplafond. De uiteindelijke uitgavengroei wordt daarmee gedempt, maar ligt nog wel boven het begrote budget. We willen dat de beschikbare capaciteit zo veel mogelijk wordt ingezet voor mensen die de huishoudelijke ondersteuning het hardste nodig hebben. We inventariseren nu hoe we het tekort verder in kunnen lopen.
Inmiddels is er meer bekend over een wetsvoorstel om het abonnementstarief voor huishoudelijke ondersteuning af te schaffen. Het Rijk gaat uit van minder instroom, hogere inkomsten en hogere uitstroom door een hogere eigen bijdrage. Een doorrekening wijst uit dat deze extra inkomsten voor gemeenten bij lange na niet voldoende zijn om de meerkosten af te dekken. Ook schatten we in dat we de groei en het gebruik van huishoudelijke hulp niet voldoende kunnen afremmen. Mogelijk wordt het wetsvoorstel nog aangepast vanwege reacties op de internetconsultatie.
Het kabinet heeft per 2025 € 110 miljoen aan tegemoetkoming toegezegd. Breda krijgt daarvan gemiddeld genomen zo'n 1% (€ 1,1 miljoen). Dit is echter niet voldoende om het meerjarige tekort voor huishoudelijke ondersteuning op te vangen. Daarnaast laat de doorrekening van de aangekondigde inkomensafhankelijke eigen bijdrage zien dat de financiële voordelen beperkt zijn. De VNG dringt er bij het Rijk op aan dat gemeenten óók voor 2023 en 2024 gecompenseerd moeten worden.
In 2022 hebben we mogelijkheden verkend om de groei van de huishoudelijke ondersteuning te beperken. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat huishoudelijke ondersteuning zo veel mogelijk beschikbaar blijft voor inwoners die dit zelf niet kunnen regelen. We ronden de verkenning in 2023 af en treffen dan eventuele maatregelen.
De pilot Reablement is in 2022 afgerond en geëvalueerd. Hieruit konden we opmaken dat reablement en herstelgerichte zorg zeker kansen bieden en ervoor zorgen dat inwoners minder gebruik hoeven te maken van huishoudelijke ondersteuning. De evaluatiepunten en lessen nemen we mee in ons plan om de druk op de huishoudelijke ondersteuning te verlagen. We werken dit verder uit in de eerste helft van 2023.
Klantreis Wmo en begeleiding
In 2022 hebben we een grote stap gezet in de beweging naar de voorkant door de klantreis Wmo in de hele stad in te voeren. Inwoners kunnen zich met hun ondersteuningsvragen melden bij het aanmeldpunt van Zorg voor Elkaar Breda, via de telefoon of in de diverse inlooppunten in de stad. Hier wordt op een laagdrempelige en toegankelijke manier met de inwoner verkend wat de hulpvraag is en waar mogelijke oplossingen kunnen liggen. Waar nodig wordt de hulpvraag doorgeleid naar maatschappelijk werk of naar de klantmanagers Wmo.
De invoering van de klantreis Wmo heeft geleid tot een nauwere samenwerking binnen de stad. Ook hebben we de samenwerking met de huisartsen versterkt. Daar gaan we ook in 2023 mee verder. Huisartsen verwijzen patiënten bijvoorbeeld vaker door naar Zorg voor Elkaar, omdat sommige hulpvragen effectiever buiten de zorg kunnen worden opgepakt. De samenwerking op dit vlak is onderdeel van een bredere samenwerking tussen de huisartsen en de gemeente. De beweging naar de voorkant heeft in 2022 ook een formele plek gekregen in de contracten met aanbieders van maatwerkvoorzieningen.
Nu de klantreis Wmo is uitgerold en alle basisvoorzieningen en hulpbronnen na corona weer beschikbaar zijn, zien we dat er minder vraag is naar de maatwerkvoorziening begeleiding. In 2022 is het aantal cliënten gemiddeld met 9% gedaald, terwijl het model van de VNG juist uitgaat van een gemiddelde groei van 3 tot 4% per jaar. Daar waar een ondersteuningsbehoefte blijft, zien we dat de beweging naar de voorkant ervoor zorgt dat we kunnen inzetten op lichtere vormen van ondersteuning en kunnen verzwaren waar nodig.
Deeltaxivervoer
Door de vergrijzing hebben steeds meer inwoners een scootmobiel of een Wmo-deeltaxi nodig. Om dit te ondervangen, hebben we in 2022 gesproken met andere gemeenten in de regio en Arriva over deelname aan de pilot VoorElkaarPas. Daarmee kunnen inwoners die anders gebruik zouden maken van de deeltaxi, gratis met de bus reizen in Brabant. We hebben samen in kaart gebracht welke investering de pilot vraagt en hoeveel kosten we kunnen besparen door een lager gebruik van de deeltaxi. In 2023 werken we deze pilot verder uit. Daarnaast hebben we in samenwerking met de Regio West-Brabant in kaart gebracht hoeveel klanten een bovengemiddeld aantal kilometers reizen en welke bandbreedte hierbij realistisch is. Op basis hiervan gaan we in gesprek met klanten die ver boven deze bandbreedte uitkomen over het nut, de noodzaak en alternatieven voor deeltaxivervoer.
In regionaal verband hebben we de voorbereidingen getroffen voor een nieuwe aanbesteding voor het regionale vervoer. Deze starten we in 2023 op.
Een nieuw beleidskader voor het voorliggende veld
We hebben het beleidskader Breda Samen Doen verlengd tot en met 2023. Tegelijkertijd zijn we het proces gestart om te komen tot een nieuw beleidskader voor het voorliggend veld. Dit wordt in het eerste kwartaal van 2023 vastgesteld.
Toegankelijkheid
In 2022 hebben de ervaringsdeskundigen op het gebied van inclusiviteit en toegankelijkheid zich weer volop ingezet voor bewustwording in de Bredase samenleving. Zij hebben zich onder andere gericht op evenementen, de toegankelijkheid van informatie en enkele concrete ontwikkelingen in de openbare ruimte. Verder zijn de eerste initiatieven ontstaan voor meer aandacht voor toegankelijkheid in de wijken en het Bredase buitengebied. We zien dat de aandacht voor het volwaardig meedoen van mensen met een 'niet-fysieke' beperking steeds meer vorm krijgt. Hier is echt sprake van inclusief denken. We zijn er trots op om dit samen met onze partners te bereiken.
LHBTIQ
Als regenbooggemeente hebben we ons samen met onze partners weer ingezet voor meer zichtbaarheid van de LHBTIQ-gemeenschap, het versterken van de sociale acceptatie en het verbeteren van de veiligheid. Het kunstwerk Artikel1, Liberty Tree van Jennifer Tee in het Valkenberg is in juli 2022 onthuld samen met het Stedelijk Museum Breda en Breda Marketing.
Breda Senior
In februari 2022 is de Agenda Breda Senior vastgesteld. De 7 speerpunten zijn door senioren, de Seniorenraad, andere belanghebbenden en studenten vertaald naar concrete acties. Tijdens enkele bijeenkomsten zijn senioren meer en structureler ingeschakeld als belangrijke gesprekspartners van de gemeente. Er zijn meerdere onderzoeken en samenwerkingen geweest met studenten van Avans Hogeschool, AKV St. Joost en De Rooi Pannen. Vanaf september 2022 zijn we aan de slag gegaan om, mede door een bewustwordingscampagne in de stad, met een positieve blik te kijken naar de kansen van het ouder worden. Via beide campagnes willen we de inwoners van Breda kennis laten maken met het manifest Lang Leve Breda van Breda Senior en hen van harte uitnodigen om mee te denken en te doen. In december 2022 heeft een congres plaatsgevonden van Breda Senior over het thema vrijwilligerswerk en met de kick-off en lancering van het platform Breda Senior: www.bredasenior.nl.
Vormen van (gemengd) wonen voor ouderen en tijdelijke woningen
- In verschillende delen van de stad worden projecten uitgevoerd die zijn gericht op nieuwe en toekomstbestendige ouderenzorg. Met Surplus en Alwel gebeurt dat bijvoorbeeld in en rond Heksenwiel. In Brabantpark gebeurt dit met Thebe en het Zorgkantoor in het project Eigenwijks Brabantpark.
- In 2022 hebben we opdracht gegeven om op 3 locaties in Breda versneld zo'n 500 tijdelijke woningen te bouwen. Het haalbaarheidsonderzoek moet in het eerste kwartaal van 2023 zijn afgerond, waarna de bouw in 2024 kan plaatsvinden. Daarnaast hebben we opdracht gegeven om aanvullende locaties te vinden om in totaal 750 tijdelijke woningen mogelijk te maken.
Mantelzorg en respijtzorg
StiB (Steunpunt informele zorg Breda) is in 2022 doorgegaan met het aanbieden van ondersteuning en informatie voor mantelzorgers. Het mantelzorgcompliment had in 2022 de vorm van een Breda Cadeaukaart. Door dit cadeau te verstrekken, komen ook meer mantelzorgers in beeld bij StiB. Zij worden allemaal persoonlijk benaderd, zodat ze weten bij wie ze terecht kunnen bij vragen over mantelzorg, advies en ondersteuning.
We zijn aan de slag gegaan met een pilot rondom logeerzorg. Daarmee bieden we respijtzorg voor mantelzorgers met een naaste met dementie. We zien dat mensen gestaag meer gebruikmaken van geplande logeerzorg. De pilot loopt nog door in 2023, waarna een evaluatie volgt. In september hebben we met de aanbieders van respijtzorg gekeken naar kansen en mogelijkheden. Die gaan we omzetten naar een nieuw plan voor respijtzorg.
Vrijwilligers
Vrijwilligers kunnen voor ondersteuning, informatie, cursussen en workshops terecht bij MOOIWERK. Zij hebben, net als de gemeente, aandacht voor de waardering van vrijwilligers. Zo hebben we vrijwilligers in 2022 een gratis lunch aangeboden, inclusief een rondleiding over het terrein van de Seeligkazerne.
Gezondheid
- Gezondheid wordt een steeds belangrijker onderwerp. Dit is terug te zien in diverse plannen, zoals het Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) actieplan en het lokaal preventieakkoord. Daarnaast zijn we in 2022 gestart met de ontwikkeling van een gezondheidsvisie. Hiervoor zijn we in gesprek gegaan met diverse partners, inwoners en collega’s om de definitie van gezondheid te bepalen en te kijken waar kansen liggen voor bestaande koppelingen. Bijvoorbeeld de aanleg van groene schoolpleinen in combinatie met het Stedelijk Waterplan, het Ruimtelijk Adaptief Plan en het JOGG. En de samenwerking tussen het sportakkoord, het lokaal preventieakkoord en het JOGG-akkoord. Gezondheid is als thema verankerd in de omgevingsvisie en wordt nader uitgewerkt in de omgevingsplannen.
- In 2022 hebben we een subsidieregeling opengesteld waarin samenwerkende partijen maximaal € 10.000 konden aanvragen voor de uitwerking van een of meer afspraken uit het preventieakkoord. Dit heeft geleid tot 12 projecten, die zijn gestart in 2022 en doorlopen in 2023.
- We hebben in 2022 samen met onze partners projecten uit het JOGG-actieplan 2021-2022 verder uitgewerkt. Gezond eten, water drinken, bewegen en rookvrij opgroeien waren hierbij de speerpunten. We werken bijvoorbeeld samen met een aantal supermarkten om gezonde voeding te stimuleren. Ook hebben we de samenwerking met huisartsen uitgebreid. We hebben verschillende groene schoolpleinen gerealiseerd. Verder hebben we ingezet op voedseleducatie via moestuinieren en voedselbosjes. Alle speelplekken in Breda zijn in 2022 rookvrij gemaakt. Tot slot waren er verschillende evenementen waar we met een waterbar aanwezig waren om het drinken van water te stimuleren.
- Ook in 2022 hebben we de landelijke ontwikkelingen in de gaten gehouden. We kregen bijvoorbeeld subsidie voor het lokale preventieakkoord, dat voortkomt uit het nationaal preventieakkoord.
Collectieve ziektekostenverzekering
De zorgpolis is in 2020 teruggebracht naar de oorspronkelijke bedoeling: een zorgverzekering voor chronisch zieken en gehandicapten die door hun hoge structurele zorgkosten hun volledige eigen risico verbruiken en daarnaast een laag inkomen hebben. Ook in 2022 hebben we voor deze inwoners het volledige eigen risico vergoed.