We zijn een toekomstbestendige organisatie
Op de korte termijn hebben we enkele uitdagingen opgevangen, zoals de effecten van corona, de instroom van vluchtelingen uit Oekraïne en de effecten van de energiecrisis. Voor de lange termijn werken we verder aan diverse initiatieven om flexibel en integraal te werken en om oog te houden voor de toekomst. Dit hebben we samengebracht in een ontwikkelprogramma voor onze organisatie, dat we in 2023 gaan uitrollen.
Er is een evenwicht tussen werk, mensen en middelen
- De hele gemeentelijke organisatie is gestart met strategische personeelsplanning. Daarmee willen we zo vroeg mogelijk zicht krijgen op de inzetbaarheid van medewerkers en hun toekomstgerichte ontwikkeling. Deze eerste stap krijgt een vervolg.
- We hebben onze afdeling Concernstrategie versterkt. Daarmee hebben we toekomstgericht prioriteren door de hele organisatie heen een impuls gegeven.
- De interne beheersing heeft volop aandacht gekregen bij het verbeteren van onze rechtmatigheid en de ontwikkeling van het controlframework. De processen inkoop, inhuur en administratieve verwerking van subsidies zijn in 2022 grotendeels vernieuwd.
Mensen werken graag in en voor Breda
In het algemeen krijgen we nog steeds veel reacties op vacatures, maar de markt wordt krapper. Daarom hebben we exitgesprekken gehouden om inzicht te krijgen in onze positie als werkgever en om verbeterpunten op te halen. De belangrijkste uitkomsten van deze interviews zijn:
- We bieden goede arbeidsvoorwaarden.
- We hebben betekenisvol werk.
- We geven ruime mogelijkheden voor opleiding en ontwikkeling.
- We hebben een prettige, collegiale en gemoedelijke werksfeer.
- We bieden flexibele mogelijkheden voor plaats- en tijdonafhankelijk werken (werk-privébalans).
- We investeren in de organisatie, de teams en het management.
Deze elementen maken we onderdeel van onze recruitmentcampagne.
Uit de interviews komen ook aandachtspunten naar voren:
- We kunnen investeren in de kwaliteit van de teamleiders en in het aantal teamleiders.
- We kunnen onze arbeidsvoorwaarden verbeteren wat betreft het woon-werkverkeer.
- We kunnen het opleidingsbudget verhogen.
Deze aandachtspunten pakken we in 2023 verder op.
In mei 2022 is de herinrichting van het stadskantoor afgerond, waardoor de werkomgeving past bij ons werkconcept. Flexibiliteit staat voorop bij de plaats waar collega's willen werken (thuis, op kantoor of elders in de stad) en in de systemen die we gebruiken. We hebben geëxperimenteerd met hybride werken. Thuis is als werkplek niet meer weg te denken en we faciliteren daarom thuiswerkplekken die voldoen aan de arbonormen.
De informatie van onze inwoners is in goede handen
Dagelijks zijn er aanvallen op de systemen van de gemeente en is er een risico op datalekken, door technische oorzaken of door menselijk handelen. Om cyberaanvallen vóór te zijn, besteden we veel aandacht aan preventie en maatregelen om de schade te beperken wanneer het onverhoopt toch misgaat. Daardoor waren de gegevens en informatie van onze organisatie en onze inwoners in 2022 goed beschermd. (Zie ook de paragraaf ENSIA 2022)
Datalekken
In 2022 deden zich 60 datalekken voor, waarvan er 11 zijn gemeld zijn bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat de kans bestond dat het datalek zou leiden tot een risico voor de rechten en vrijheden van de betrokkenen. De gemelde datalekken hebben niet geleid tot verdere actie door de Autoriteit Persoonsgegevens.
Cyberaanvallen
Ook wij hadden in 2022 te maken met cyberaanvallen op laptops, tablets en telefoons door gedownloade bestanden of door het gebruik van besmette USB-sticks:
- We kregen te maken met 655 malware-aanvallen die allemaal preventief tegengehouden zijn.
- 1 ransomware-aanval is op 1 laptop binnengedrongen. Dankzij passende maatregelen is de schade beperkt gebleven.
Daarnaast waren er cyberaanvallen via de mail. In totaal ontvingen we 5.265.309 externe mails. Daarvan zijn:
- 708 mails tegengehouden met een bijlage die besmet was met malware.
- 58.572 phishingmails tegengehouden.
Er waren in 2022 geen cyberaanvallen die onbevoegden toegang hebben gegeven tot data van de gemeente Breda.
De beheersing van onze processen is op orde
We hebben hard gewerkt om processen te verbeteren die cruciaal zijn voor de rechtmatigheid: inkoop, inhuur en subsidies. Daarvoor volgden we het verbeterplan rechtmatigheid. De verbeteringen binnen deze processen hebben geleid tot meer bewustzijn binnen de organisatie en heldere procedures. Daardoor zijn de afwijkingen op het gebied van rechtmatigheid over 2022 beduidend teruggelopen. Zie ook de paragraaf bedrijfsvoering.
Strategisch investeringsplan
In 2022 zijn grote stappen gezet in de verdere doorontwikkeling van het Strategisch investeringsplan (SIP). Er is een beleidskader ontwikkeld waarin onder andere de visie, doelen, procesinrichting en beheersorganisatie van het SIP nader zijn uitgewerkt. Belangrijke elementen hierbij zijn de toepassing van de MIRT-fasering, het overprogrammeren en de optimalisatie van de wijze van kredieten voteren. Dit beleidskader verankeren we in 2023 in de Financiële Verordening en het Financieel Beleid van de gemeente.
In 2022 hebben we de nieuwe werkwijze van het SIP volledig geïmplementeerd in de organisatie met als doel om 2 maal per jaar een volledige actualisatie van het SIP te maken. Dit doen we jaarlijks in voorbereiding op de Kadernota en op de begroting. In de praktijk betekent dit dat we 2 maal per jaar de programmering van onze investeringsprojecten actualiseren qua programmering, fasering en financiële impact. Tevens is het SIP opgenomen in de begroting 2023.