Basis op Orde in Breda

Terugblik op onze ambitie

Terug naar navigatie - Terugblik op onze ambitie

We hebben dit jaar ingezet op de zichtbaarheid van de wijkboa’s, onder andere met een keet die in de wijken en dorpen staat.

We zorgden voor de inzameling van het huishoudelijke afval en gingen voor een nog betere scheiding met het oog op hergebruik en recycling. De totale hoeveelheid huishoudelijk afval wilden we ook omlaag brengen door verantwoord consumeren, delen, lenen, repareren en tweedehands kopen. Daarmee werkten we verder aan circulariteit met onze partners in de stad en de regio.

Steeds meer inwoners regelen hun zaken digitaal met de gemeente. De mogelijkheden voor digitale aanvragen zijn daarom uitgebreid. Hierbij is veel aandacht voor toegankelijkheid. De websites voldoen aan toegankelijkheidseisen en veel brieven en online teksten zijn vereenvoudigd.

Het jaar 2023 stond in het teken van het op orde brengen van de openbare ruimte. Bijvoorbeeld op het gebied van de Bredase bomen. In dat kader is eveneens de beleidsactualisatie van onze kapitaalgoederen opgestart. In 2023 is hard gewerkt in de openbare ruimte en aan onze ambitie Stad in een Park. De aanvraag voor de titel National Park City is in 2023 voorbereid en inmiddels ingediend bij het programmabureau in Londen. Het afwegingskader Groene Straten en Pleinen is vastgesteld. Hiermee vergroenen we minimaal 28 extra straten en pleinen in de stad en de dorpen.

We zijn gestart met het schrijven van de nieuwe Nota Vastgoed en met het maken van Referentienormen voor de gebiedsontwikkelingen. De panden zijn op het vastgestelde niveau onderhouden en er zijn weer panden verduurzaamd.

Thema Veilig Breda

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

In 2023 hebben we verder gewerkt aan de veiligheid in de stad en het veiligheidsgevoel van onze inwoners. Daarvoor hanteerden we een proactieve veiligheidsaanpak, waarbij we steeds toekomstbestendig handelden en aandacht hadden voor ontwikkelingen. De volgende thema's uit het meerjarenprogramma ‘Veiligheid breng(t) je samen’ werkten we inhoudelijk verder uit:

  • ondermijning
  • zorg en veiligheid
  • jeugd
  • cyberveiligheid
  • fysieke veiligheid
  • zichtbare criminaliteit
  • veilige openbare ruimte

We hebben aan de doelen gewerkt die we voor 2023 hadden vastgesteld en gaven extra aandacht aan de focuspunten. Dat deden we informatie- en risicogestuurd om vroegtijdig in te kunnen grijpen en onze middelen efficiënt te kunnen inzetten.

We integreerden onze buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) steeds meer in de haarvaten van de samenleving. Zij monitorden de leefbaarheid en veiligheid in de wijken, pakten meldingen van inwoners sneller op en verzorgden een efficiëntere dienstverlening, fysiek en digitaal.

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt hebben we een transitie ingezet naar slimmer werken en prioriteren. We hebben een projectleider aangesteld om een zij-instromerstraject vorm te geven. 

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Handhaving
We hebben een koppeling tot stand gebracht tussen de handhavingsapplicatie en de melddesk. De meldingen zijn (in de meeste gevallen) zonder menselijke tussenkomst direct zichtbaar voor de meldkamer Handhaving. Daarnaast kunnen de meldingen rechtstreeks doorgestuurd worden naar de voertuigen van de handhavers, zodat zij de melding direct kunnen lezen en oppakken. Ook op straat kunnen zij meldingen afhandelen en de melder een reactie geven. De telefooncentrale van Handhaving is aangepast, waardoor meldingen ook in de avond en in het weekend direct doorgegeven kunnen worden.

We voerden gesprekken met de Politieacademie om tot een samenwerking te komen qua werving, selectie, uitstroom en doorstroom. We werkten aan een actieve werving van high potentials van de HTV-opleidingen voor vakantie- of weekendwerk bij de gemeente, om zo (hopelijk) te blijven hangen.

Het afgelopen jaar werkten onze boa's ruim 25.500 meldingen af. Van de afgeronde meldingen was 73% binnen 1 dag afgehandeld. Daarnaast legden de boa's in 2023 bijna 30.000 bijzonderheden vast en voerden zij 645 horecacontroles uit. 

Werkwijze
We zijn gestart met kompassessies, waarbij de wijken van Breda ingepland en periodiek cijfermatig voorbereid werden door het VIK. We hebben bijeenkomsten in de beeldkamer ingericht met het sociaal domein, wijkzaken, de politie, veiligheid en THOR om de cijfers te duiden. Het VIK presenteerde deze cijfers. Met deze doorontwikkeling hebben we bereikt dat de intelligence daadwerkelijk gebruikt werd door risico’s vast te stellen en passende maatregelen te treffen. Bij grote evenementen hebben we de cijfermatige inzichten van het VIK ingezet om tot efficiënte crowdcontrol te komen. Het VIK bood ook inzichten op eigen initiatief aan.

Ondermijning
We hebben het informatiegestuurd werken geïntensiveerd en combineerden dit met de doorontwikkeling van het VIK. Verder hebben we de boa’s ingezet. Het team bestond uit 8 personen: 1 senior boa, 6 boa’s voor domein 1 en 1 bouwinspecteur. Naast de dagelijkse taken hield elke ondermijningsboa zich bezig met andere specifieke taken, onderverdeeld in thema’s. Elke ondermijningsboa was verantwoordelijk voor zijn of haar eigen thema. Voor een kleiner thema wezen we 1 ondermijningsboa aan en voor een groter thema was 1 ondermijningsboa verantwoordelijk met 1 boa als ondersteuner. In 2023 maakten we ongeveer 300 waarnemingen, combibonnen, waarschuwingen en andere interventies op in CityControl. Daarnaast stelden we meer dan 70 processen-verbaal op vanwege ondermijning. Bijvoorbeeld wanneer er bij een controle belangrijke informatie aan het licht kwam, een overtreding of strafbaar feit plaatsvond of wanneer een vervolgactie gewenst was door onze juristen.

Voor logistiek en transport hebben we meerdere KVO-B-trajecten opgestart. De afdeling V&L pakte hierbij de regie, in samenwerking met Economische Zaken. We maakten gebruik van het VIK en werkten samen met de Taskforce RIEC. Concreet was de afdeling betrokken bij de Proeftuin Hazeldonk en Gastveilig Breda, en namen we deel aan het programma TFOC (Transport Facilitated Organised Crime) om criminaliteit in de transportsector aan te pakken. De afdeling werkte verder aan de implementatie van de Brabantse norm weerbare overheid, een handreiking aan gemeenten om criminele activiteiten te signaleren en te voorkomen. Om criminele geldstromen te verstoren, actualiseerden we in 2023 het BIBOB-beleid en hebben we het toepassingsbereik uitgebreid. Zo namen we in het beleid op dat er een toetsing plaatsvindt op vastgoedtransacties, dat de horeca in de hele gemeente getoetst wordt, dat de toetsing van omgevingsvergunningen wordt uitgebreid en dat we in bepaalde gevallen ook overheidsopdrachten toetsen. Dit nieuwe beleid wordt vanaf 2024 uitgevoerd. Verder loopt er een onderzoek naar risicocategorieën voor een effectievere en efficiëntere toepassing van het BIBOB-beleid. We werkten verder voortdurend aan een weerbare samenleving. 

Jeugd
We hebben het Bredase 7-stappenmodel voortdurend toegepast. De uitvoering lag bij de Stadsmariniers. We namen bestuurlijke maatregelen, voerden stopgesprekken en deelden waarschuwingen uit. We hebben een structurele koppeling gelegd tussen het model en het programma Preventie met Gezag.

We hadden vooral contact met de jongerenwerkers over lopende casussen en zorgsituaties rondom jeugd, via het zogenoemde Schakelteam. In dit team namen maatschappelijke partners deel. Het team van de gemeente Breda bestond uit een programmamanager, een projectleider, een coördinator, jeugdboa’s, Bureau Halt en de senior jeugdagent.

De jongerenwerkers hebben veel invloed op de jongeren. Deze ketenpartners dragen geen uniform en hebben meestal een vertrouwensband met de jeugd. Het doel was dan ook om aan de jeugd te laten zien dat zij er ook waren om gesprekken te voeren over alles wat jeugdigen meemaken en ervaren bij groepsdruk.

Het project was nieuw en het was zoeken naar de beste start. In veel casussen werd het werken met het Schakelteam als prettig en efficiënt ervaren. In 2023 was er contact met diverse scholen en maakten we kennis door, samen met Bureau Halt, voorlichtingsbijeenkomsten te geven op de scholen om het contact met de jeugd te verbeteren. Tijdens deze bijeenkomsten spraken we over wat de boa’s doen en waarvoor zij er (kunnen) zijn. Ook namen we in samenwerking met de jongerenwerkers deel aan diverse activiteiten en organiseerden de boa’s zelf ook activiteiten.

Cyberveiligheid
We hebben ingezet op een intensieve werving en opleiding van vrijwillige cyberambassadeurs. Tot nu toe zijn er 25 cyberambassadeurs geworven. We gaan hier in 2024 mee verder. We hebben verschillende projecten, trainingen en brainstormsessies georganiseerd voor de cyberambassadeurs. Ook zochten we de samenwerking met het VIK. Eind 2023 kregen we de licentie voor HackShield, die we verder uitrollen in 2024. Voor de inwoners hebben we veel presentaties geven, zijn we het Digicafé gestart en lanceerden we de cyberkennisbingo.

Fysieke veiligheid
Fysieke veiligheid richtte zich vooral op brandveiligheid, externe veiligheid en crisisbeheersing - risico’s die te maken hebben met fysiek letsel of leed. De gemeente droeg met tal van partners bij in alle schakels van de veiligheidsketen: proactief, preventie, preparatie, repressie en nazorg. Daarbij was de trend om meer te investeren aan de voorkant. Concreet deden we dit met activiteiten op het gebied van brandveilig leven, naast taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in dit werkveld.

V&L heeft de gemeentelijke crisisorganisatie geregisseerd en gefaciliteerd, qua bestuurlijke besluitvorming, de operationele uitvoering van bevolkingszorgtaken en het onderhouden van het crisisbeheersingsnetwerk. Na eerdere investeringen voor Covid en de vluchtelingenopvangcrises, hebben we in 2023 geïnvesteerd in het op orde brengen en houden van de crisisorganisatie in de breedte. Onderdeel daarvan was ook de doorontwikkeling van de bevolkingszorg binnen de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. Bevolkingszorg is steeds meer een zelfstandige hulpverleningskolom geworden. Deze werd in 2023 al ingezet bij een brand in een studentenflat aan de Tramsingel. Verschillende adviseurs binnen V&L hebben hun expertise ingezet om de opvang en informatieverstrekking te organiseren en de veiligheid van het pand te herstellen. Er was ook aandacht voor de effecten van droge en extreem natte periodes voor Breda en voor de uitval van nutsvoorzieningen die ertoe kunnen leiden dat de crisisorganisatie wordt geactiveerd.

Zichtbare criminaliteit
In samenwerking met de Taskforce RIEC hebben we een projectleider aangesteld die zich richt op spookbewoning en de bestrijding daarvan. Dit deden we in nauwe samenwerking met het team OOV. Verder is het aantal buurtpreventiegroepen toegenomen tot circa 130. Binnen de buurtpreventie is er veel aandacht voor zichtbare criminaliteit en de manier waarop mensen hun weerbaarheid kunnen vergroten. Ook zijn we gestart met de doorontwikkeling van de buurtpreventie, waarbij weerbaarheid en zelfredzaamheid centraal staan en sociale cohesie een belangrijk punt wordt.

Zorg en Veiligheid
We werkten intensief samen met externe partijen, zoals de ggz, de politie en woningcorporaties. We organiseerden kennissessies, bijeenkomsten en netwerksessies over het thema onbegrepen gedrag, onrust en straatintimidatie. Daarnaast hebben we complexe zorgcasuïstiek samen met onze partners succesvol afgerond. Ook hebben we geïnvesteerd in de samenwerking rondom het Damoclesbeleid. Door kennis te delen en verwachtingen te managen, is de afstemming efficiënter geworden.

Veilige openbare ruimte
We zijn gestart met het verzamelen van gegevens over de 10 hotspots, maar de definiëring en analyse duurden langer dan gehoopt. Daarom wordt dit project ook verder vormgegeven in 2024. De wijkboa’s organiseerden elke 6 weken een inloopdag per wijk (ochtend of avond). Ook die zetten we voort in 2024. In Brabantpark kijken we een halfjaar lang naar het effect van kortere maar frequentere sessies. Als dit een positief effect heeft op de aanloop en het veiligheidsgevoel van de bewoners, dan testen we dit daarna op meer plekken.

In 2023 hebben we een grote landelijke lobby gevoerd voor het dragen van extra verdedigingsmiddelen, samen met andere gemeenten. Dit leidde tot een aanwijzing voor de duur van 2 jaar vanaf 2024. In 2023 lieten we al onze boa’s deelnemen aan een tweejaarlijkse mentale weerbaarheidstraining en slaagden zij allemaal, net als voorgaande jaren, voor de jaarlijkse toets van de Politieacademie om indien nodig geweld te mogen gebruiken (zoals een wapenstok en handboeien).

We hebben DPIA's (Data Protection Impact Assessments) gemaakt voor ANPR-camera's: 151 camera's in de handhavingsapplicatie en een scanauto. Ook stelden we een verwerkersovereenkomst op met de politie voor 151 camera's. Het uitgebreide cameratoezicht was nog niet operationeel, maar dit volgt nog.

Op 1 juni 2023 hebben we een projectleider handhaving aangesteld.

Uitingen van maatschappelijke onrust en ongenoegen
Breda staat bekend als een evenementenstad. De aanzuigende werking was merkbaar en bracht uitdagingen en dilemma’s met zich mee op het gebied van veiligheid en leefbaarheid. De intensiteit nam toe, waardoor we extra mensen en middelen hebben ingezet voor crowd safety en het voorkomen van vraagstukken op het gebied van openbare orde en veiligheid. Dit gold ook voor landelijke ontwikkelingen in het voetbal, en specifiek voor de wedstrijden van NAC, waarbij we continu zochten naar een effectieve aanpak en interventies om deze wedstrijden veilig te laten verlopen. We hebben in samenwerking met Wijkzaken ook een jaarbrede aanpak opgesteld voor oud en nieuw om te voorkomen dat eventuele onrust op enig moment naar buiten kwam.

Verbeter Breda
Binnen het programma Preventie met Gezag gingen de jeugdboa’s en medewerkers van Bureau Halt vanaf het voorjaar van 2023 op bezoek bij scholen. Het ging om preventieve spreekuren, om snel een gesprek met jongeren te hebben als het fout dreigt te gaan. Hiermee wilden we voorkomen dat kinderen en jongeren in een kwetsbare positie de criminaliteit ingingen en daarin verder afgleden. We hebben een team samengesteld en een strategisch uitvoeringsplan opgesteld. In de paragraaf Jeugd staan nog meer activiteiten die van toepassing zijn op Verbeter Breda.

Experiment gesloten coffeeshopketen
Het experiment met de gesloten coffeeshopketen is op 15 december van start gegaan. De monitoring en evaluatie vinden plaats in 2024.

Omgevingswet
De intreding van de Omgevingswet werd opnieuw uitgesteld, maar op 1 januari 2024 is de wet alsnog in werking getreden. In 2023 hebben we de bestaande processen in stand gehouden. Ondertussen hebben we de nieuwe processen aangescherpt en hebben we onze medewerkers opgeleid om te werken volgens de nieuwe Omgevingswet. In 2023 zijn de benodigde besluiten genomen, zoals het besluit over het bindend adviesrecht van de raad, het aanwijzen van categorieën waarvoor participatie verplicht is en het vaststellen van de nota Ruimtelijke Kwaliteit.

Omgevingsvergunningen onder de Wabo
Het aantal omgevingsvergunningen is nagenoeg hetzelfde als in 2022 (2022: 1605 aanvragen, 2023: 1594 aanvragen). Wat opviel in 2023, is dat het aantal aanvragen in december 2 keer zo hoog was als in voorgaande jaren. Door de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 heeft een groot aantal aanvragers ervoor gekozen om de aanvraag nog onder de Wabo in te dienen.

Vergunningen evenementen
In 2023 zijn we gestart met een traject om het vergunningentraject voor evenementen efficiënter te maken. Meerdere afdelingen waren daarbij betrokken om de samenwerking efficiënter in te richten. Het hele proces is beschreven, van de binnenkomst van een melding tot aan de evaluatie na afloop. De verdere implementatie hiervan wordt in 2024 voortgezet.

Markten en kermissen
In 2023 zijn de markten en kermissen volledig geprivatiseerd. Hierdoor vindt er geen vergunningverlening meer plaats voor marktplaatsen. Voor kermissen is nog wel een evenementenvergunning nodig.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's
  • Voor omgevingsvergunningen geldt sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet standaard de reguliere procedure (8 weken). Hierop zijn de werkprocessen ingericht. Dit kortere proces levert echter een extra tijdsdruk op bij de behandeling van aanvragen. Dit heeft ook effect op de medewerkers.
  • Door de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging verschuiven er taken van toezicht naar handhaving. Dit zijn extra werkzaamheden die opgepakt moeten worden binnen de huidige formatie, waar meerdere vacatures openstaan. Deze vacatures zijn in de huidige arbeidsmarkt moeilijk te vervullen met vaste krachten, waardoor moet worden uitgeweken naar inhuur.
  • Door de verharding van de maatschappij neemt de agressie en bedreiging van medewerkers toe, waardoor het veiligheidsgevoel van medewerkers in het geding komt. Dat kan leiden tot een toename van het verzuim.
  • Door de krapte op de arbeidsmarkt staat de werving en selectie van kwalitatief goede handhavers onder druk. Hiervoor organiseren we nu zogenoemde zijinstromerstrajecten om regionaal (B7) te zorgen voor een kwalitatief goede instroom.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Programma 4
De jaarrekening 2023 bevat in totaal 116 (beleids)indicatoren, de zogenaamde ‘Bredase set’. Deze wordt jaarlijks herijkt. Deze Bredase set is in de tekst verdeeld over de diverse programma’s en thema’s en is opgebouwd uit 30 landelijk verplichte en 86 Bredase indicatoren. Hiervan bevat dit programma in totaal 32 beleidsindicatoren, waarvan 6 landelijk verplicht zijn. In deze jaarrekening wordt voor alle indicatoren peildatum 28 maart 2024 gehanteerd. 

Thema-indicatoren Veilig Breda
Indicator Naam: Totaal aantal registraties openbare orde Boa's (Nr. 2206)
Omschrijving: Aantal door de Boa's geregistreerde toezicht- en handhavingszaken, met de categorie openbare orde, waarop een interventie volgde per 1.000 inwoners
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
6,9 3,9 8,3 toename ten opzichte van 2021 9,4
Het aantal interventies is zoals verwacht gestegen.
Indicator Naam: Totaal aantal misdrijven (Nr. 2207)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde misdrijven per 1.000 inwoners
Bron: Politie Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
56,6 51,9 56,8 afname (of stabilisatie) ten opzichte van 2021 59,6
Het totaal aantal misdrijven is gestegen ten opzichte van 2021. Dit is onder andere te verklaren door het feit dat er in 2023, in tegenstelling tot 2021, geen coronamaatregelen meer van kracht waren. Er was dan ook meer gelegenheid tot het plegen van criminaliteit. In Breda ligt het totaal aantal misdrijven wat hoger dan gemiddeld in de G40 (53,4).
Indicator Naam: Veiligheid in buurt (Nr. 75)
Omschrijving: Gemiddeld rapportcijfer dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt
Bron: Buurtenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
6,8 6,8 - 7,0 6,8
Het rapportcijfer is stabiel, de streefwaarde is daarmee behaald.
Productindicatoren Product Veiligheid openbare ruimte
Indicator Naam: Incidenten jeugdoverlast (Nr. 2213)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde incidenten melding overlast jeugd per 1.000 inwoners
Bron: Veiligheidsmonitor Meeteenheid: Aantal per 1.000 inwoners
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
6 5,8 4,9 5,0 - 5,5 4,8
Het aantal incidenten jeugdoverlast is ten opzichte van 2022 stabiel en ten opzichte van 2021 gedaald. De streefwaarde is daarmee behaald. Het aantal incidenten ligt in Breda rond het gemiddelde van de G40 (4,9).
Indicator Naam: Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (Nr. 76)
Omschrijving: Aantal vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
7,1 6,8 7,1 6,6 - 6,8 7,1
Het aantal vernielingen is stabiel ten opzichte van 2022 en ligt wat hoger dan in 2021. Deze indicator scoort rond het gemiddeld van de G40 (7,0).
Indicator Naam: Geweldsmisdrijven (Nr. 77)
Omschrijving: Aantal gewelds- en seksuele misdrijven per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
6,2 5,6 6,1 5,3 - 5,5 5,6
Het aantal geweldsmisdrijven is wat gedaald ten opzichte van 2022 en stabiel ten opzichte van 2021. Deze indicator scoort boven het gemiddelde van de G40 (5,0).
Productindicatoren Product Zichtbare Criminaliteit
Indicator Naam: Misdrijven horizontale fraude en cybercrime (Nr. 2212)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde misdrijven horizontale fraude en cybercrime per 1.000 inwoners
Bron: Veiligheidsmonitor Meeteenheid: Aantal per 1.000 inwoners
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
8,9 8 6,2 7,5 - 8,0 7,3
Het aantal cybermisdrijven is ten opzichte van 2022 gestegen, maar ten opzichte van 2021 gedaald. De streefwaarde is daarmee behaald. Het aantal misdrijven ligt in Breda hoger dan gemiddeld in de G40 (6,0).
Indicator Naam: Diefstallen uit woning (Nr. 78)
Omschrijving: Aantal diefstallen uit woning per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
2,4 1,6 1,5 1,6 - 2,0 1,4
Het aantal woninginbraken neemt wederom licht af in Breda en scoort rond het gemiddelde van de G40 (1,3).
Indicator Naam: Winkeldiefstallen (Nr. 79)
Omschrijving: Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
2,7 2,8 3,1 2,6 - 2,8 2,7
Het aantal winkeldiefstallen is wat gedaald ten opzichte van 2022 en stabiel ten opzichte van 2021. Deze indicator scoort lager dan het gemiddelde van de G40 (3,7).
Productindicatoren Product Ondermijning
Indicator Naam: Misdrijven ondermijning (Nr. 2210)
Omschrijving: Aantal door de politie geregistreerde misdrijven ondermijning (handel en productie van drugs, witwassen, mensenhandel, mensensmokkel, afval drugslab, handel en bezit vuurwapens, vastgoedfraude, vals geld aanmaken en vals geld uitgeven) per 1.000 inwoners
Bron: Veiligheidsmonitor Meeteenheid: Aantal per 1.000 inwoners
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
1,1 1 0,9 0,7
Voor deze indicator was geen streefwaarde bepaald.
Productindicatoren Product Zorg en Veiligheid
Indicator Naam: Meldingen huiselijk geweld (Nr. 2211)
Omschrijving: Aantal meldingen van huiselijk geweld dat bij Veilig Thuis binnenkomt
Bron: Veilig Thuis West-Brabant Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
1.769 1.606 1.673
Realisatiewaarde 2023 nog niet beschikbaar.
Indicator Naam: Personen met verward gedrag (Nr. 80)
Omschrijving: Aantal incidenten door personen met verward gedrag
Bron: Politie Meeteenheid: Aantal per 1.000 inwoners
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
8,9 10,8 9,8 9,5 - 10,5 10,2
Het aantal overlastincidenten is stabiel ten opzichte van 2022 en gedaald ten opzichte van 2021. Het aantal incidenten ligt in Breda rond het gemiddelde van de G40 (10,0).
Indicator Naam: Verwijzingen Halt (Nr. 82)
Omschrijving: Aantal Halt-verwijzingen per 1.000 inwoners van 12 - 17 jaar
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: Aantal per 1.000
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
14 11 11 9,1
Voor deze indicator was geen streefwaarde bepaald.
Productindicatoren Product Fysieke veiligheid
Indicator Naam: Branden (Nr. 2214)
Omschrijving: Aantal branden dat de brandweer heeft geregistreerd
Bron: Brandweer Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
505 443 539 400 - 450 481
Voor deze indicator was geen streefwaarde bepaald.

Thema Dienstverlening

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Breda streeft naar klantgerichte en efficiënte dienstverlening die past bij deze tijd én die is voorbereid op de toekomst. We verbeteren onze dienstverlening continu. Het digitaliseren van dienstverlening is daar een belangrijk onderdeel van. Inwoners waardeerden ons met een 7,0. Hiermee bereikten we onze streefwaarde. 

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Website 
In 2023 werden de websites van de gemeente 2,5 miljoen keer bezocht. De websites zijn op diverse punten verder verbeterd. Bijvoorbeeld met een keuzehulp bij het indienen van een melding, klacht of bezwaar en een nieuwe omgeving met informatie over parkeervergunningen. 

Klantcontact
We zien een verschuiving van telefonisch naar digitaal contact. Het nummer 14076 werd 145.500 keer gebeld. Dat is een afname van 10% ten opzichte van 2022 en 16% ten opzichte van 2021. Het aantal WhatsApp-gesprekken steeg met 6% naar 12.700 en het aantal BuitenBeter-meldingen groeide met 23% naar bijna 41.000. Ook het aantal contacten via het e-mail(formulier) steeg met 10% ten opzichte van 2022. De meeste klantvragen kunnen direct worden beantwoord. Een deel van de mensen moet worden teruggebeld of gemaild. De snelheid waarmee deze openstaande klantcontacten worden afgehandeld, kan beter en dat heeft onze aandacht. Het gaat enerzijds om daadwerkelijk sneller contact opnemen met de inwoner, maar anderzijds ook om een goede registratie van de afhandeling.

Verkiezingen
In juli 2023 viel het kabinet en werd bekend dat er op 22 november vervroegde Tweede Kamerverkiezingen zouden plaatsvinden. Deze moesten in korte tijd worden georganiseerd. De verkiezingen zijn goed verlopen dankzij de inzet van een groot aantal vrijwilligers en ambtenaren.

Klachtafhandeling
In 2023 ontving de gemeente Breda 625 klachten. Dat is vergelijkbaar met 2022. Ons klachtenmanagement is het afgelopen jaar geïntensiveerd. Daardoor is er meer ondersteuning voor een correcte en tijdige afhandeling. Mensen met een klacht worden altijd geïnformeerd over de manier waarop hun bericht door de gemeente in behandeling genomen wordt, zodat de gang van zaken voor iedereen duidelijk is.      

Toegankelijkheid
De websites van de gemeente voldoen aan alle wettelijke toegankelijkheidseisen. Daarnaast is er veel aandacht voor eenvoudig taalgebruik. Het project Eenvoudig is structureel geborgd binnen de organisatie. Diverse brieven zijn het afgelopen jaar vereenvoudigd, bijvoorbeeld op het gebied van parkeren. Verschillende medewerkers hebben deelgenomen aan een opleiding voor adviseur digitale dienstverlening, waar digitaal taalgebruik een onderdeel van is. Medewerkers van het gemeentelijk klantcontactcentrum worden bij de start en tijdens hun dienstverband geregeld getraind in gesprekstechnieken en het omgaan met weerstand. Verder bereiden we ons voor op de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, die op 1 juli ingaat. Deze wet bepaalt dat inwoners en bedrijven hun zaken digitaal moeten kunnen regelen. 

Impuls dienstverlening
Met landelijke extra middelen hebben we de kwaliteit van onze dienstverlening op meerdere vlakken een impuls gegeven. Daarbij werkten we aan verbeteringen in brede zin, die alle inwoners en bedrijven kunnen raken. De verbeteringen moeten uiteindelijk bijdragen aan het voorkomen van problemen en het vergroten van het vertrouwen dat inwoners en bedrijven in de overheid hebben. We hebben onder meer de dienstverlening verbeterd aan mensen met complexe problematiek. Ook hebben we achterstanden ingehaald in klantcontacten en het afhandelen van schadeclaims. Verder hebben we het klachtenproces verbeterd, brieven vereenvoudigd, eenvoudige vergunningaanvragen voorbereid en onze dienstverlening op het gebied van armoede en schulden verbeterd. De financiële verantwoording is onderdeel van programma 5.

Pilot Brabants Migratie- en Informatiepunt 
Breda neemt samen met de gemeenten in de regio West-Brabant deel aan een pilot van de provincie Noord-Brabant en het Rijk om arbeidsmigranten te helpen bij vragen over wonen, werken en leven. De pilot is in het najaar gestart, duurt 2 jaar en wordt ook uitgevoerd in 4 andere regio’s in Noord-Brabant. 

Bezwaar en beroep
In de begroting 2022 was opgenomen dat er een nieuwe bezwaarschriftenprocedure zou worden geïmplementeerd. Door het primaire proces te verbeteren, kunnen we bezwaarschriften voorkomen. Het aangepaste proces wordt opgenomen in een nieuwe verordening. In 2023 is een herijkte bezwarenprocedure tot stand gekomen. Deze moet nog worden vastgesteld. Het college heeft in het eerste kwartaal van 2024 een herijkte bezwarenprocedure als voorstel bij de gemeenteraad neergelegd, dat nu wacht op verdere besluitvorming.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren Dienstverlening
Indicator Naam: Tevredenheid inwoners (Nr. 83)
Omschrijving: Algemene waardering (rapportcijfer) dat inwoners geven aan de dienstverlening van de gemeente.
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
6,9 7,1 7 6,7 - 7,1 7
De streefwaarde is behaald.
Indicator Naam: Waardering uitvoering Wet WOZ (Nr. 84)
Omschrijving: Oordeel Waarderingskamer over uitvoering Wet WOZ (woningen en niet woningen samen); uitgedrukt in aantal sterren (maximaal 5)
Bron: WOZ-registratie Meeteenheid: aantal sterren (maximaal 5)
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
4 4 4 Tenminste 3 (voldoende) 4
Jaarlijks geeft de Waarderingskamer (onafhankelijk toezichthouder) een oordeel over de kwaliteit van de WOZ-taxaties en daarnaast op alle onderdelen van het WOZ-werkproces. Het oordeel ruim voldoende (4 van de 5 sterren) betekent dat de gemeente Breda / Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB) ruim voldoende maatregelen heeft getroffen voor een adequate aansturing en kwaliteitsbeheersing van de werkzaamheden.
Indicator Naam: Gegronde bezwaarschriften sociaal domein (Nr. 85)
Omschrijving: % Gegronde bezwaarschriften sociaal domein
Bron: Gemeente Breda, Suites voor het Sociaal Domein Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
7,3 16,4 15,2 17 13,25
Betreft zowel bezwaarschriften Participatiewet, Wmo, Jeugd als leerlingenvervoer
Productindicatoren Product Vergunningen
Indicator Naam: Tijdige toetsing omgevingsvergunning (Nr. 87)
Omschrijving: % Aangevraagde omgevingsvergunningen dat tijdig wordt getoetst
Bron: SBA Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
99 98 99 95 99
Bijna alle aangevraagde omgevingsvergunningen werden tijdig getoetst. De streefwaarde is dus behaald.

Thema Beheer van de openbare ruimte

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Afgelopen jaar hebben we hard gewerkt aan het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Dat deden we projectmatig vanuit onze onderhoudsprogrammering en vanuit de fysieke aanspreekpunten in de dorpen en wijken. Daarmee dragen we bij aan schone, veilige en bereikbare dorpen en wijken. We werkten hierbij samen met verschillende disciplines en volgens de afspraken over de onderhoudsniveaus.

Ook 2023 was weer een jaar vol weersextremen: het was het droogste jaar ooit en we kregen in één jaar te maken met de laagste én de hoogste grondwaterstand ooit. Dat heeft ook gevolgen voor ons werk. Op verschillende plekken in de dorpen en wijken zien we dat de reactieve beheer- en onderhoudsafspraken (CROW B- en C) uitdagingen opleveren. Zoals afgesproken hebben we ook de onderhoudsstaat van de kapitaalgoederen in de openbare ruimte beter in beeld gebracht. Daarbij hebben we geconstateerd dat die staat minder goed is dan we dachten. De kosten om dit te herstellen, vallen daardoor hoger uit, vooral doordat we dit werk door de groei van de stad met te weinig mensen en middelen moeten uitvoeren.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Afvalservice
Naast de reguliere inzameling van het huishoudelijk afval hebben we op verschillende manieren ingezet op communicatie, afvalpreventie, afvalscheiding en circulariteit. Daarmee willen we meer bewustwording creëren rondom meer en betere afvalscheiding en minder afval.

  • De inzameling van grof huishoudelijk afval op afroep is opnieuw ingericht zonder betaling, maar met scheiding van de grondstofstromen: grof huishoudelijk afval, huishoudelijk hout, matrassen, snoeihout, elektrische apparaten en bouw- en sloopafval. Er is een significante toename zichtbaar bij het aan huis ophalen, die te verklaren is doordat we hier geen geld meer voor vragen. Per inwoner is de hoeveelheid grof huishoudelijk afval in 2023 gestegen. De effecten van deze veranderde inzameling worden geëvalueerd.
  • We zijn gestart met het inzamelen van oud papier in Made, Drimmelen en Geertruidenberg. Dit doen we naast de bestaande dienstverlening voor de gemeenten Etten-Leur en Moerdijk.
  • We zijn gestart met een project om de afvalvoorzieningen in het gebied rondom de binnenstad in kaart en op orde te brengen. Dit moet leiden tot een betere afvalscheiding. We gaan hier in 2024 mee verder.
  • We hebben een demontagelijn voorbereid voor groot zitmeubilair door Afvalservice, kringloopwarenhuis Vindingrijk en de afdeling Werk. Zo kunnen we de hoeveelheid grof huishoudelijk restafval verkleinen en de materialen geschikt maken voor recycling of hergebruik. We starten hiermee in 2024.
  • Op het gebied van gedragsverandering hebben we het volgende gedaan:
    • Met een gerichte aanpak motiveren en informeren we inwoners om hun afval beter te scheiden. Daarbij zetten we rode kaarten in. Dit is een gezamenlijke aanpak van de afvalcoaches, de beladers en de afvalboa's.
    • In juli hebben we in samenwerking met de afdeling Wijkzaken de Zero Waste Week georganiseerd om inwoners mee te nemen in de mogelijkheden om afval te voorkomen.
    • In het kader van Race Against Waste hebben 10 basisschoolklassen elektronisch afval ingezameld.
    • In de vernieuwde afvalscheidingsflyer wordt gebruikgemaakt van afbeeldingen.
    • De afvalcoaches geven inwoners informatie op maat via de website, advertenties in Breda Vandaag, sociale media en de afvalwijzer.
  • Afvalservice heeft in 2023 diverse projecten en samenwerkingen opgezet met het onderwijs:
    • een onderzoek naar de mogelijkheden van de reststromen na het demonteren van bankstellen
    • een onderzoek naar de opties voor de doorverkoop van tweedehands bouwmaterialen
    • een verkenning naar de mogelijkheden voor meer reparatiemodules in het onderwijs
    • een aansluiting bij het Consortium Urban Upcycling vanuit de Hogeschool van Amsterdam
  • Parels Breda is doorontwikkeld naar een circulair punt. Hiervoor heeft Slijpstof een onderzoek uitgevoerd om inwoners op deze plek beter te betrekken bij de circulaire economie. Om inwoners mee te nemen in circulariteit en het voorkomen van afval, worden in Parels workshops georganiseerd met restanten die zijn overgebleven bij kringloopwarenhuis Vindingrijk. Ook hebben circulaire ondernemers hun product bij Parels kunnen verkopen met als tegenprestatie een workshop of andere vorm voor de inwoners van Breda:
    • leenboxen carnaval
    • 6 Verschilmakers van de maand
    • locatie voor het GoodMood-festival
    • locatie voor de Zero Waste Week
    • onderdeel van creative hotspot-route van Breda Marketing
    • circulaire kaart in de winkel
    • 8 workshops
  • In kringloopwarenhuis Vindingrijk is 1590 ton aan herbruikbare goederen ingenomen en in de winkel aangeboden. Dit is meer dan in voorgaande jaren. Daarbij behaalden we een hergebruikrendement (verkoop in winkel + afzet als grondstof) van 71,6% met 133.779 betalende klanten. We hebben 358 ton kleding gesorteerd en 2788 fietsen verkocht, waarvan een deel gerepareerd en een deel als opknapfiets. Vanuit verschillende doelgroepen waren er 135 mensen aan het werk. Meerdere gemeenten en andere geïnteresseerden zijn op bezoek geweest om te kijken hoe wij dit hebben georganiseerd.
  • We hebben bij Vindingrijk een pilot uitgevoerd naar het hergebruik van afvalstromen door lokale ondernemers. In het eerste en tweede kwartaal heeft een extra medewerker materialen gesorteerd voor lokale ondernemers. Op deze manier is 10.000 kilo reststromen hoogwaardig hergebruikt.
  • In de Week van de Circulaire Economie is een Circular Economy Summit georganiseerd, in samenwerking met de KvK, ACT NOW Impact Entrepeners, de Rabobank en Stichting Breda Circulair. Daarbij zijn 8 business challenges geïntroduceerd van lokale bedrijven om de circulaire economie te bevorderen.
  • Het regionale onderzoek is afgerond en we hebben een coördinator gevonden die het plan vanaf februari 2024 uit gaat voeren. Binnen de samenwerking streven we naar een milieuverbetering en pakken we regionale kansen als het gaat om de verwerking, innovaties (proeftuinen) en samenwerkingen op het gebied van grondstoffen en circulariteit.

Wegen, groen en riolering
We hebben op tal van plekken extra gewerkt aan de wegverharding om de opgelopen achterstalligheid aan te pakken. Daarvan resteert nog een deel dat wel geprogrammeerd is, maar in 2024 uitgevoerd wordt. In 2023 is opnieuw een achterstalligheid van € 5,8 miljoen vastgesteld. Om dit achterstallig onderhoud op te lossen, hebben we een dotatie in de voorziening 'achterstalligheid onderhoud verhardingen' gedaan.

In 2023 verduurzaamden we de openbare verlichting conform de planning in het strategisch investeringsplan. Daarnaast zien we overschrijdingen op de energielasten en het onderhoud door prijsstijgingen. Door te investeren in verduurzaming, kunnen we deze structurele onderhoudstekorten verminderen. Afgelopen jaar hebben we maatregelen genomen om de sfeerverlichting in de binnenstad veilig laten branden.

We hebben op diverse plekken in de dorpen en wijken plantvakken gereconstrueerd. We zien een kostenstijging binnen de aanpak van invasieve exoten. Daardoor is een overschrijding ontstaan. Meerdere pleinen en plekken zijn opgeknapt, zoals het Marga Mincoplein. Verder is de renovatie van het Wilhelminapark gestart en is de Ruitersboslaan vernieuwd en vergroend. 

Vanuit Water en Klimaat zijn diverse projecten gerealiseerd, zoals stadspark ’t Zoet, de vergroening van de Lovensdijkstraat en de aanleg van een groot deel van de Nieuwe Mark met daarin de GreenQuays. Daarnaast hebben we gewerkt aan klimaatbewustwording. Zo zijn er meer tegels gewipt dan in het jaar dat we het NK tegelwippen wonnen. Verder heeft de Kids Klimaat Experience veel scholieren bewuster gemaakt van water en klimaat. Daarnaast is de subsidie voor vergroening van scholen en bedrijventerreinen goed benut en is het rioolbezoekerscentrum in de binnenstad geopend.

2023 is ook het jaar waarin we ons kandidaat hebben gesteld als National Park City en waarin we het afwegingskader Groene Straten en Pleinen hebben opgesteld. Daarmee geven we een impuls aan meer fysiek groen en water in onze buurten, dicht bij de inwoners.

We hebben dit jaar opnieuw een overschrijding door de toename van calamiteiten, zoals drugsdumpingen en oliesporen.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's
  • De resultaten vanuit de technische actualisatie van onze kapitaalgoederen passen bij de reactieve onderhoudsniveaus (CROW B- en C). Doordat we nog steeds onvoldoende inzicht hebben in de actuele onderhoudstoestand van meerdere kapitaalgoederen, is het nog niet mogelijk om een effectieve onderhoudsstrategie op te stellen en uit te voeren.
  • Naast onze keuzes voor de onderhoudsniveaus, hebben ook andere aspecten invloed op de onderhoudstoestand van de kapitaalgoederen. Denk aan: klimaatverandering, het steeds intensiever gebruik van de openbare ruimte en beperkte personele capaciteit. Daardoor is de achterstand binnen het onderhoud bij meerdere kapitaalgoederen toegenomen.  
  • Daarbij spelen prijsstijgingen en marktconforme indexaties een rol. Daardoor kunnen we minder werk verrichten voor hetzelfde of zelfs meer geld. De extremere klimaatinvloeden veroorzaken een druk op de reactieve onderhoudsafspraken. Het onvoorspelbare karakter daarvan maakt deze druk op de capaciteit en het budget extra zichtbaar. Op de lange termijn heeft deze grilligheid en onvoorspelbaarheid invloed op de reguliere onderhoudsprogrammering en het daaraan gekoppelde budget.
  • Invasieve exoten drukken steeds zwaarder op het werk en het budget voor groen en ecologie. We zien de komende jaren ook een groeiende noodzaak om sierende elementen als standbeelden en (kunst)objecten in de openbare ruimte te onderhouden.
  • Attero heeft na jaren procederen de claim gehonoreerd gekregen. Zie ook de financiële toelichting hieronder. Daarmee is het risico wel afgehandeld.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren Beheer van de openbare ruimte
Indicator Naam: Tevredenheid openbare ruimte (Nr. 89)
Omschrijving: Percentage Bredanaars dat tevreden is over de bruikbaarheid van de openbare ruimte
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
73 75 71 70 - 80 65
Indicator Naam: Schoon, heel en veilig (Nr. 90)
Omschrijving: Percentage Bredanaars dat de openbare ruimte als schoon, heel en veilig ervaart
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
89 90 89 84 - 90 89
Indicator Naam: Beleving ophalen op afroep (Nr. 91)
Omschrijving: Rapportcijfer over het ophalen door de gemeente van afval op afroep
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
8,2 7,9 7,3 8 8
Het ophalen op afroep is in 2023 goed gewaardeerd. De dienstverlening is gewijzigd en de extra betaling voor het laten ophalen zijn vervallen voor grof huishoudelijk restafval en snoeihout. Wel moeten inwoners hout en matrassen apart aanbieden.
Indicator Naam: Beleving inzameling restafval (Nr. 92)
Omschrijving: Rapportcijfer over de inzameling via minicontainers/ zelf wegbrengen van afval
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
7,7 7,8 7,8 7,8 7,6
De beleving op de inzameling van restafval is nog steeds goed en vergelijkbaar met voorgaande jaren.
Productindicatoren Product Afvalservice
Indicator Naam: Restafval (Nr. 93)
Omschrijving: Maximaal aantal kilo restafval per inwoner per jaar
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl BBV Meeteenheid: kg per inwoner
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
146 156 146 minder dan 127 kg fijn restafval 147,2
Dit is een landelijk verplichte indicator De hoeveelheid fijn huishoudelijk restafval is ongeveer gelijk aan dat van 2022. Dit gewicht is op waarstaatjegemeente.nl overigens aangepast naar 148 kg.
Productindicatoren Product Beheer openbare ruimte, groen
Indicator Naam: Openbaar groen (Nr. 94)
Omschrijving: Percentage bomen dat aan de veiligheidsnormen voldoet
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
95 95 95 95
De realisatiewaarde is op dit moment nog niet bekend. In het actualisatieproces kapitaalgoederen is gebleken dat de beoordelingswaardes niet op orde zijn. Met een actieplan-aanpak wordt in 2024 gewerkt aan het in beeld krijgen van het daadwerkelijke beoordelingsbeeld.
Indicator Naam: Aantal bomen (Nr. 95)
Omschrijving: Aantal bomen
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
112.000 109.656 109.442 110.000 109.700
Met de inhaalslag herplanten is gewerkt aan herstel van het aantal bomen in de dorpen en wijken.
Productindicatoren Product Beheer openbare ruimte, wegen
Indicator Naam: Onderhoud wegen (Nr. 96)
Omschrijving: Percentage van de wegen dat geen ernstige schade vertoont
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
76 84 90 85
In 2023 is het gelukt met onder andere de extra middelen voor achterstalligheid uit 2021 om de algehele onderhoudskwaliteit iets in te lopen.
Productindicatoren Product Riolering
Indicator Naam: Wateroverlast (Nr. 97)
Omschrijving: Aantal keer dat waterlast voorkomt in Breda door zware hoosbuien.
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: Aantal
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
1 1 1 1 1

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Met onze maatschappelijke vastgoedportefeuille maken we beleidsdoelstellingen mede mogelijk. Op die manier dragen we bij aan de ontwikkeling van de stad en de dorpen. De staat van de panden wordt op het vastgestelde niveau gehouden en binnen de strategische en financiële kaders verduurzaamd. 

De vastgoedportefeuille is oud, maar hebben we die in de afgesproken conditie gehouden (een gemiddeld niveau 3 op basis van NEN2767) en uitgebreid met talentencentrum De Kragt. Verschillende projecten zijn naar een volgende fase gebracht of afgerond en opgeleverd.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?
  • In 2023 is De Kragt opgeleverd, is de koelmachine van de kunstijsbaan opgeleverd en hebben we gemeentelijke panden verder verduurzaamd naar een gemiddeld niveau 3 op basis van NEN2767.
  • De Nota Vastgoed - die de Visie op Vastgoed 2016 moet vervangen - is uitgewerkt tot een definitief concept. Dit document geeft heldere kaders voor het beheer van het gemeentelijk vastgoed op strategisch, tactisch en operationeel vlak.
  • We zijn begonnen met het inkooptraject voor de procesbegeleiding van de integrale huisvestingsplannen (IHP’s). Hiervoor hebben we intensief samengewerkt met Cultuur en Sport. De nieuwe Cultuurvisie geeft goede handvatten om de vertaling naar een IHP te maken. Daarnaast zijn we gestart met het formuleren van de Bredase Referentienormen. Daarmee kunnen we het voorzieningenniveau goed aan laten sluiten op onze groeiende gemeente.
  • Het project MFA Bavel is naar de planfase gegaan.
  • De Doelen wordt volgens de SIP-systematiek verder uitgewerkt in de ambitiefase en meegenomen in het IHP Sport.  
  • Woonwagenstandplaatsen zijn verhuurd en waar mogelijk verkocht. Daarnaast hebben we bijgedragen aan het gemeentelijk toewijzingsbeleid.

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's
  • De onderhoudsvoorziening voor de maatschappelijke vastgoedportefeuille staat onder druk en vraagt aandacht. Het gebouwenbestand is oud. Bij de huidige stand van zaken is de onderhoudsvoorziening over 10 jaar niet meer kostendekkend. In de IHP's wordt een investeringsagenda opgenomen. Dit draagt bij aan een kostendekkende onderhoudsvoorziening. 
  • De kosten voor energie zijn wat afgenomen en vormen daarmee een kleiner risico. Algemene prijsstijgingen zorgen echter voor een verhoogde druk op onze budgetten.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Thema-indicatoren Beheer van het gemeentelijk vastgoed
Indicator Naam: Bezettingsgraad sportaccommodaties velden (Nr. 321)
Omschrijving: Gemiddelde bezettingsgraad van sportaccommodaties buitenvelden
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
80 80 80
Indicator Naam: Bezettingsgraad sportaccommodaties: onderwijs (Nr. 322)
Omschrijving: Gemiddelde bezettingsgraad van sportaccommodaties: onderwijsgebruik binnen
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
52 60 58
Indicator Naam: Bezettingsgraad sportaccommodaties: verenigingen (Nr. 323)
Omschrijving: Gemiddelde bezettingsgraad van sportaccommodaties: verenigingsgebruik binnen
Bron: Gemeente Breda Meeteenheid: %
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
72 75 72
Indicator Naam: Tevredenheid binnensport (Nr. 33)
Omschrijving: Tevredenheid door gebruikers van gemeentelijke sportaccommodaties over de binnensportaccommodaties
Bron: Stadsenquête Meeteenheid: Score tussen 1 en 10
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
7,8 7,9 8 7,5 - 8,0 7,8
Sinds 2020 varieert de tevredenheid over de binnensportaccommodaties tussen de 7,8 en 8. De streefwaarde is behaald.
Productindicatoren Product Vastgoedbeheer
Indicator Naam: Verduurzaming gemeentelijke gebouwen (Nr. 74)
Omschrijving: vervangen door indicator die beter beeld geeft van de duurzaamheid van de gemeentelijke gebouwen
Bron: Meeteenheid: nader te bepalen
Realisatie 2020 Realisatie 2021 Realisatie 2022 Streefwaarde 2023 Realisatie 2023
24
Omdat de meting over 2023 niet volledig heeft plaatsgevonden is het niet met zekerheid te zeggen of de gestelde streefwaarde gehaald is. De meting is niet compleet omdat het monitoringsprogramma pas sinds juni 2023 actief is.

Thema Open overheid

Terug naar navigatie - De kosten van dit programma
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Jaarrekening 2023 Afwijking 2023
Lasten
Veilig Breda 34.508 39.851 38.331 1.519
Dienstverlening 11.291 11.926 11.984 -58
Beheer van de openbare ruimte 90.462 93.703 100.410 -6.707
Beheer van het gemeentelijk vastgoed 25.110 25.914 25.872 42
Open overheid 5.004 5.134 5.648 -514
Exploitatiereserve programma 4 255 255 255 0
Investeringsreserve programma 4 0 1.600 1.600 0
Totaal Lasten 166.631 178.382 184.100 -5.718
Baten
Veilig Breda 13.791 16.652 16.691 -39
Dienstverlening 3.848 4.559 4.897 -338
Beheer van de openbare ruimte 62.039 64.171 63.230 941
Beheer van het gemeentelijk vastgoed 10.417 10.469 11.279 -810
Open overheid 0 0 38 -38
Algemene reserve programma 4 0 1.600 1.487 113
Exploitatiereserve programma 4 734 1.721 645 1.076
Investeringsreserve programma 4 249 464 358 106
Totaal Baten 91.078 99.636 98.624 1.012

Financiële toelichting op dit programma

Terug naar navigatie - Financiële toelichting op dit programma

De afwijking ten opzichte van de begroting is € -6,7 miljoen. Hieronder geven we per thema een nadere toelichting.

Veilig Breda (resultaat: € 1,0 miljoen)
Veiligheid openbare ruimte (resultaat: € -0,3 miljoen)
Deze post bestaat uit meerdere onderdelen, zoals: minder legesopbrengsten uit evenementen (€ -0,2 miljoen), uitgave cameratoezicht (€ -0,1 miljoen), minder inkomsten uit de Drank- en horecawet (€ -0,1 miljoen), een tekort bij water en havens (€ -0,1 miljoen), een tekort op de markten (€ -0,1 miljoen), een stijging in de opbrengsten en uitgaven voor naheffen bij het parkeren (€ 0,5 miljoen), extra beveiligingslasten (€ -0,2 miljoen) en vertraging binnen het experiment gesloten coffeeshops (€ 0,6 miljoen, waarvan € 0,4 miljoen niet onttrokken uit de exploitatiereserve). Voor de coffeeshops wordt voorgesteld om het resterende budget over te hevelen naar 2024.

Fysieke veiligheid (resultaat: € 1,3 miljoen)

  • Het resultaat bij de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is € 0,5 miljoen. Dat komt door een vrijval van de kapitaallasten en meerkosten, door loon- en prijsstijgingen en door de verrekening van het FLO spaartegoed.
  • Door de komst van de Omgevingswet hebben meer mensen nog een vergunning onder de oude regeling aangevraagd. Een bedrag van € 0,1 miljoen wordt niet onttrokken uit de exploitatiereserve. Per saldo levert dit een resultaat op van € 0,6 miljoen uit de Wabo-leges.  
  • De afrekening (€ 0,5 miljoen) van het jaarplan van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) is ontvangen. Dit resultaat wordt veroorzaakt door lagere kosten (onder andere door minder advisering en vergunningverlening). Een bedrag van € 0,1 miljoen wordt niet onttrokken uit de reserve, waardoor het resultaat uitkomt op € 0,4 miljoen. 
  • We hebben een tekort in de bedrijfsvoering op Fysieke veiligheid algemeen (€ -0,2 miljoen). 

Dienstverlening (resultaat: € 0,3 miljoen)
Administratie en basisregistratie (resultaat: € 0,1 miljoen)
De onderbesteding is het gevolg van niet ingevulde vacatureruimte.

Publiekszaken (resultaat: € 0,2 miljoen)
Door het vervroegd organiseren van de Tweede Kamerverkiezingen is er een tekort ontstaan (€ -0,6 miljoen). Deze kosten worden gecompenseerd door hogere leges- en RNI-opbrengsten (€ 0,7 miljoen) en minder personele inzet (€ 0,1 miljoen).

Beheer van de openbare ruimte (resultaat: € -7,7 miljoen)
Afvalservice (resultaat: € -0,6 miljoen) 

  • Huishoudelijk afval (resultaat: € 0) 
    Cao-effecten, een overschrijding van de inhuur, onderhoud aan de ondergrondse containers en de inzet van voertuigen hebben geleid tot een overschrijding (€ -1,3 miljoen). Deze werd volledig gedekt door een aantal incidentele meevallers. Zo kwam er een oude afrekening uit het Afvalstoffenfonds (€ 0,3 miljoen). Bovendien vertoonden enkele afvalverwerkingsstromen (tijdelijk) een positieve ontwikkeling. Vooral de houtafvalstroom leverde geld op in plaats van geld te kosten (€ 0,3 miljoen). Bij onder meer matrassen waren er veel minder afvalverwerkingskosten dan verwacht (€ 0,2 miljoen). De afvalstoffenheffing leverde meer op (€ 0,2 miljoen) terwijl er minder geld werd uitgegeven aan kwijtschelding dan voorzien (€ -0,4 miljoen). Het aanspreken van de opgebouwde voorziening was niet nodig; er werd een klein bedrag gedoteerd.
  • Bedrijfsmatig afval (resultaat: € -0,1 miljoen)
    Hogere verwerkingskosten van bedrijfsafval hebben geleid tot een overschrijding.
  • Vindingrijk/Parels (resultaat: € -0,4 miljoen)
    De cao-effecten, verminderde opbrengsten bij Parels en verhoogde overige exploitatielasten bij Vindingrijk, zoals huisvestingslasten, hebben geleid tot een negatief resultaat.
  • Attero (resultaat: € -0,1 miljoen)
    Het financiële verlies van € -0,1 miljoen door de verloren rechtszaak met Attero wordt niet gedekt uit de voorziening.

Beheer openbare ruimte groen en wegen (resultaat: € -7,0 miljoen) 

  • Wegverharding (resultaat: € -5,8 miljoen)
    Op basis van inspecties constateerden we opnieuw achterstalligheid op het gebied van wegverharding. Om dit op te lossen, doteren we, conform de BBV-eisen, een bedrag van € 5,8 miljoen aan de voorziening 'achterstalligheid onderhoud verhardingen'.
  • Groen en water (resultaat: € 0,1 miljoen)
    Binnen groen en water behaalden we een positief resultaat van € 0,1 miljoen door minder kosten vanwege een wijziging in het beheer van de aanlegplaatsen en het wegvallen van de waterval in de Nieuwe Mark. Meerkosten zijn gemaakt bij de bestrijding van de Japanse duizendknoop. De extra kosten voor het onderhoud van bomen (snoeien en kleinschalige vervanging) vingen we op door lagere kosten voor de beheersing van de eikenprocessierups. 
  • Prijsstijgingen (resultaat: € -0,9 miljoen)
    De kwaliteit van de openbare ruimte staat onder druk door aanzienlijke prijsstijgingen voor materialen en energie. De grootste afwijkingen zijn te zien bij onkruidbestrijding, vegen en borstelen (€ -0,1 miljoen), en bij openbare verlichting (€ -0,8 miljoen). De aanbesteding van het bermenbestek leidde door prijsstijgingen tot extra kosten (€ 0,35 miljoen). In 2023 vingen we dit binnen de beschikbare budgetten op.
  • Calamiteiten, waaronder drugsdumpingen (resultaat: € -0,4 miljoen)
    De kosten voor het opruimen en saneren van drugsdumpingen en vervuiling zijn hoog (€ 0,3 miljoen) en niet te verhalen. Het resterende tekort wordt vooral veroorzaakt door het opruimen van extreme vervuiling op industrieterrein Hazeldonk (€ 0,1 miljoen).

Riolering (resultaat: € 0) 
Er was een vrijval uit de voorziening begroot van € 0,6 miljoen. Na een herberekening is er echter € 0,7 miljoen toegevoegd. Hierdoor ontstaat een positief netto resultaat van € 0,1 miljoen, dat gedoteerd wordt aan de voorziening Riolering.

Beheer van het gemeentelijk vastgoed (resultaat: € 0,4 miljoen)
Het resultaat is € 0,9 miljoen exclusief mutaties van de reserves en € 0,4 miljoen inclusief mutaties van de reserves. De mutatie op de reserves bestaat uit het energiepakket, de visie op vastgoed en het integraal huisvestingsplan (IHP). Het resultaat van € 0,4 miljoen wordt op hoofdlijnen bepaald door minder huuropbrengsten voor gebouw C (€ -0,2 miljoen), meer verhuuropbrengsten vanuit de sportaccommodaties (€ 0,5 miljoen), een vrijval van kapitaallasten (€ 0,3 miljoen) en het niet halen van de ombuiging voor de verkoop van panden (€ -0,2 miljoen). 

Open overheid (resultaat: - € 0,5 miljoen)
College en ondersteuning college (resultaat: -€ 0,6 miljoen) 
In 2023 zijn we voor de appa-voorziening overgestapt naar een nieuw pensioenfonds. Deze hanteert een andere methodiek voor de berekening van de reservewaarde voorziening wat zorgt voor een extra dotatie. Daarnaast is met het stoppen van bestuurders extra wachtgeld benodigd.

Raad, commissies en griffie (resultaat: € 0,1 miljoen) 
Het resultaat is ontstaan door lagere onderzoekskosten bij de rekenkamer.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Bedragen x € 1.000
Omschrijving Beschikbare investeringen Verwachte uitgaven 2023 Werkelijke uitgaven tm 2023 Onderuitnutting uitgaven 2023 Vrijval 2023 Nog beschikbaar eind 2023
Basis op orde in Breda
Openbare ruimte: camera's 60 60 0 60 60
Openbare ruimte: herinrichtingen 2.320 770 1.444 -674 876
Openbare ruimte: klimaatadaptatie 618 404 403 1 215
Openbare ruimte: openbare verlichting 7.570 3.000 3.321 -321 983 3.266
Openbare ruimte: water nautisch beheer 130 25 2 23 128
Openbare ruimte: wegen 188 188 7 181 181
Bomen 2.244 1.200 1.094 106 1.150
Park Haagse Beeemden 445 295 295 445
Pleinenplan 10 10 5 5 5
Groene pleinen & parken 2.0 599 266 225 41 374
Beleidsdoelen droogte, hitte, wateroverlast, waterrecreatie 500 0 500
Bovenwijkse maatregelen bouwlocaties 100 0 100
Stad in het park 250 25 4 21 246
Levensbos 1.127 513 640 -127 487
Vastgoedbeheer 5.421 3.478 2.558 920 2.863
Doorstroomvoorziening 202 171 199 -28 3
Talentencentrum 10.108 9.808 9.486 322 622
MFA Bavel 2.800 1.959 129 1.830 2.671
Sportaccommodaties 2.596 1.821 1.599 222 316 681
Sporthal de Doelen 100 100 0
Energiepakket 1.000 300 12 288 988
Willemsbrug 50 50 11 39 39
Specifieke kunstwerken 100 100 98 2 2
Afvalservice 864 864 292 572 572
Riolering 28.618 17.099 18.484 -1.385 10.134
Investeringen veiligheid 296 296 106 190 190 0
Totaal 68.216 42.802 40.119 2.683 1.489 26.608

Openbare ruimte: herinrichtingen en Groene Pleinen en Parken 2.0  
We hebben € 0,7 miljoen meer gerealiseerd dan gepland. Dit is vooral ontstaan door de uitvoering van het Oranjeplein.

Openbare ruimte: Mgr. Nolensplein
De tijd die we hadden ingeruimd voor het participatieproces, was onvoldoende. Daardoor verschuift de uitvoering van het Mgr. Nolensplein naar 2024.

Park Kesteren (Haagse Beemden)
We hebben besloten om te investeren in het Park Kesteren in de Haagse Beemden. Omdat het een participatieproject is, hebben we meer tijd nodig om tot uitvoering te komen.

Verduurzaming openbare verlichting
In 2023 hebben we € 0,3 miljoen meer gerealiseerd dan gepland (binnen het totaal beschikbare budget).

Nautisch beheer
Vanwege de Europese Kaderrichtlijn Water is een onderzoek uitgevoerd naar de (on)mogelijkheden voor waterrecreatie. Deze analyse loopt nog, waardoor het krediet doorschuift naar 2024.

Klimaatadaptatie hitte 
We voeren klimaatadaptieve projecten altijd uit als werk-met-werk-projecten. Zo worden hittemaatregelen altijd gecombineerd met projecten voor droogteaanpak, wateroverlast en reguliere onderhoudsprojecten in de stad. We hebben voor 2023 de geplande uitgaven gerealiseerd. 

Beleidsdoelen droogte, hitte, wateroverlast  
De uitgaven zijn gepland voor 2024. Waterrecreatie hangt af van de nog vast te stellen Kaderrichtlijn Water. Op dit moment worden maatlatten beschreven voor stresstesten conform een landelijk traject. De uitvoering vindt op basis van deze stresstesten plaats in 2024 of 2025.

Bovenwijkse maatregelen bouwlocaties
De uitgaven zijn pas in het najaar van 2023 beschikbaar gekomenen. Als we het vergunningtraject goed doorlopen, staan de maatregelen gepland voor 2024.

Vervanging bomen
Voor bomen is (naast het krediet voor instandhouding) een extra krediet beschikbaar gesteld om de achterstand in te lopen. We hebben in 2023 weer volop bomen geplant. We hebben € 0,1 miljoen van de geplande € 1,2 miljoen niet gerealiseerd. Dat kwam door vertraging vanwege procedures van bewoners over de bomenkap.

Stad in een Park
Het uitvoeringsplan is opgesteld en wordt voorgelegd aan de raad. Na vaststelling wordt duidelijk welke projecten we kunnen gaan uitvoeren.

Levensbos
Het project is vertraagd. De grond was te nat om aan de slag te kunnen gaan met de uitvoering.

Openbare ruimte: plaatsing camera’s
We hebben besloten om camera’s te plaatsen en deze op een eigen glasvezelkabel aan te sluiten. Dit project is vertraagd, waardoor het krediet naar 2024 verschuift.

Riolering
We hebben € 18,5 miljoen gerealiseerd van de € 17,1 miljoen aan geraamde investeringen.

Veiligheid
We hebben kleine, acute investeringen gedaan op het gebied veiligheid, waaronder beveiligingscamera's.

Vastgoedbeheer
Deze post is een optelling van meerdere soorten investeringen die verband houden met elkaar.

Brandveiligheid
Maatregelen rond brandveiligheid worden uitgevoerd naar prioriteit en urgentie, waarbij we zo veel mogelijk aansluiten bij de uitvoering van andere projecten, zoals maatregelen voor verduurzaming. Het koppelen van deze werkzaamheden is efficiënt en de gebruiker van het gebouw wordt hiermee zo min mogelijk gestoord in zijn werk. Inmiddels zijn de meeste maatregelen aan onze panden uitgevoerd. In 2023 is met de uitvoering van de laatste 8 panden gestart. De uitvoering hiervan is gereed in het tweede kwartaal van 2024. Voor enkele gebouwen zijn de kosten lager uitgevallen dan begroot. Ook hebben we in enkele panden alternatieve maatregelen uitgevoerd, waarmee we kosten konden besparen.

Dakveiligheid
Op platte daken worden steeds meer installaties geplaatst. Als vastgoedeigenaar en opdrachtgever van aannemers hebben wij een zorgplicht om veilig werken op daken mogelijk te maken. De aannemer moet volgens de arbo-wetgeving veilig kunnen werken. Voor het onderhoud aan installaties op platte daken hebben we een risico-inventarisatie gemaakt. Waar nodig brengen we extra veiligheidsvoorzieningen aan. In 2023 zijn we met de laatste gebouwen binnen dit project gestart en deze worden in het tweede kwartaal van 2024 afgerond. Bij enkele gebouwen zijn de kosten lager uitgevallen dan begroot.

Verduurzaming/energiepakket
In 2023 hebben we het verduurzamingskrediet ingezet voor de verduurzaming van kleed-wasaccomodaties, de vervanging van de warmtepomp van het stadskantoor en het verduurzamen van het buurthuis aan de Mgr. De Vetstraat. De aanbesteding en uitvoering van de warmtepomp en de werkzaamheden aan het buurthuis hebben langer geduurd dan gepland. Hierdoor is een deel van de uitvoering voor beide projecten doorgeschoven naar 2024. Dit geldt ook voor de restantkredieten van de verduurzaming en het krediet uit het energiepakket.

Functionele aanpassingen aan gemeentelijke accommodaties
In 2023 zijn bij een aantal buitensportaccomodaties aanpassingen gedaan, waaronder het hekwerk en het parkeerterrein bij sportpark Kadijkje. Dit project wordt in de tweede helft van 2024 afgerond.

Toegankelijkheid en wet- en regelgeving
Openbaar toegankelijke gebouwen die in eigendom zijn bij de gemeente Breda moeten toegankelijk zijn voor elke burger. In 2023 zijn bij 7 van onze gebouwen die als stembureau zijn ingericht de eerste maatregelen uitgevoerd om de toegankelijkheid voor mindervaliden te vergroten. Voor 11 gebouwen zijn de voorbereidingen gestart voor de uitvoering van maatregelen.

Doorstroomvoorziening
In 2023 hebben de afrondende werkzaamheden aan de nieuwe doorstroomvoorziening plaatsgevonden.

Talentencentrum
In september is Talentcentrum de Kragt geopend. In 2024 vinden er nog afrondende werkzaamheden plaats.

MFA Bavel
In 2023 zijn de voorbereidingen gestart voor de MFA Bavel. De aankoop van de locatie vindt naar verwachting in de tweede helft van 2024 plaats.

Sportaccomodaties
In 2023 is de koelmachine van de kunstijsbaan vervangen. Hierbij hebben we een positief resultaat behaald. Het investeringskrediet is daardoor niet volledig benut.

Sporthal De Doelen
Het krediet was voor 2023 nog niet gevoteerd. Daarom zijn hier nog geen uitgaven voor gedaan. 

Afvalservice
Dit betreft de jaarlijkse vervangings- en uitbreidingsinvesteringen van ondergrondse containers en minicontainers.

Terug naar navigatie - Reserves
Bedragen x €1.000
Exploitatie Stand 1-1-2023 Bedrag mutaties 2023 Stand 31-12-2023
Algemene reserve programma 4 1.600 -1.487 113
Exploitatiereserve programma 4 2.124 110 2.235
Investeringsreserve programma 4 4.887 1.242 6.130

Exploitatiereserve
De exploitatiereserve is opgebouwd uit meerdere componenten, bijvoorbeeld overhevelingen uit voorgaande jaren. Voor 2023 begrootten we een onttrekking van € 1,5 miljoen. De werkelijke uitgaven bedroegen € 0,4 miljoen. We stellen voor om € 0,9 miljoen over te hevelen naar 2024 en € 1,3 miljoen te laten vrijvallen. De vrijval betreft o.a. de meeropbrengsten uit de leges titel 2 en middelen voor Visie op Vastgoed. 

Investeringsreserve
De onttrekking betreft kapitaallasten van de kredieten die door de investeringsreserve gedekt worden. Voor 2023 begrootten we een dotatie van € 1,6 miljoen en een onttrekking van € 0,2 miljoen. De werkelijke uitgaven bedroegen € 0,4 miljoen. De eindstand per 31 december 2023 is daardoor € 6,1 miljoen.

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Stand 1-1-2023 Bedrag mutaties 2023 Stand 31-12-2023
Voorziening wet AppA 6.853 153 7.006
Onderhoud Vastgoedbeheer 21.391 573 21.964
Voorziening openbare ruimte onderhoud 4.643 414 5.057
Achterstallig onderhoud verhardingen 2.403 3.761 6.163
Voorziening van derden verkregen middelen (44.2) 75 -75 0
Voorziening afvalservice 803 35 839
Voorziening riolering 4.017 133 4.150
Vrz Levensbos 0 0 0

Voorziening wet AppA
Deze voorziening bevat pensioenreserveringen en wachtgelden van voormalige politieke ambtsdragers (wethouders). De AppA-voorziening wordt jaarlijks aangepast op basis van de extern opgestelde actuariële berekeningen van de pensioenverplichtingen aan (voormalige) politieke ambtsdragers.

Onderhoud Vastgoedbeheer
Deze voorziening heeft als doel om de meerjarige kosten voor planmatig onderhoud van de gemeentelijke vastgoedportefeuille te egaliseren. Hieronder vallen onder andere gebouwen op het gebied van sport, welzijn en cultuur, brede scholen en het centrale busstation, maar ook alle gebouwen die de gemeente voor haar bedrijfsvoering nodig heeft. Daarnaast is in de voorziening de vervanging van de binnensportinventaris en het civiele en cultuurtechnische onderhoud voor de buitensport opgenomen.

De basis voor deze voorziening is het zogenoemde meerjarenonderhoudsplan (mjop). Een mjop geeft inzicht in de technische toestand van het vastgoed en geeft een prognose van de verwachte werkzaamheden en kosten. De mjop’s zijn gebaseerd op een gemiddeld onderhoudsniveau van 3 op een schaal van 1 tot 6. De onderhoudsplannen worden jaarlijks geactualiseerd en accommodaties worden maximaal om de 5 jaar opnieuw geïnspecteerd. Op basis van de huidige berekening is de voorziening dekkend tot en met 2029. 

In het boekjaar is conform de begroting € 5,4 miljoen gedoteerd aan de voorziening. Op basis van de mjop's is voor 2023 een jaarplan vastgesteld. Uit een analyse daarvan is gebleken dat er € 3,1 miljoen minder is besteed dan gepland. We hebben al wel voor € 2 miljoen aan onderhoudsopdrachten uitgezet, maar de uitvoering kon niet meer (volledig) in 2023 plaatsvinden. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken. Voor het stadion wordt nu onderzocht welke maatregelen er uitgevoerd moeten worden. De uitvoering vindt in 2024 plaats. Per saldo was er een positief resultaat van € 0,4 miljoen.

In 2022 heeft de afdeling Vastgoedbeheer verbetermaatregelen vastgesteld en geïmplementeerd in de werkprocessen. Daarmee willen we het verschil tussen het voorgenomen planmatig onderhoud (vastgestelde jaarplannen) en de daadwerkelijk gerealiseerde onderhoudsactiviteiten vanaf 2023 structureel beperken. Slechts 5% (€ 0,4 miljoen) van het jaarplan bestond uit posten die waren doorgeschoven naar een volgend jaar of waarvoor (nog) geen technische noodzaak was. Dit was in 2022 nog 34%.

Voorziening openbare ruimte onderhoud
Deze voorziening omvat het groot onderhoud aan de verharding, civieltechnische kunstwerken en waterwegen. De basis hiervoor ligt vast in beleidskaders en beheerplannen die periodiek geactualiseerd worden. In totaal was de onttrekking begroot op € 6,2 miljoen. De werkelijke stand per 1 januari 2023 was circa € 3,8 miljoen hoger dan begroot door een overloop uit 2022. Op basis hiervan was de geplande realisatie in het voorjaar van 2023 geactualiseerd naar € 9,6 miljoen. In totaal is hiervan uiteindelijk € 5,5 miljoen gerealiseerd. Een deel van het werk schuift dus door naar 2024.

Achterstallig onderhoud verhardingen
Bij de jaarrekening 2021 doteerden we € 3,2 miljoen om de achterstalligheid in 2 jaar te kunnen oplossen. In 2023 hebben we € 2 miljoen aan werkzaamheden uitgevoerd in plaats van de begrote € 2,7 miljoen (na actualisatie € 2,4 miljoen). Na een inspectie bleek dat er aanvullende achterstalligheid is. Daarom doteerden we € 5,8 miljoen aan deze voorziening.

Voorziening Afvalservice
De voorziening Afvalservice is bedoeld om de lasten en baten te egaliseren voor het huishoudelijke deel van de afvalinzamelings- en verwerkingskosten. 

Voorziening riolering
De voorziening riolering is bedoeld voor de egalisatie van de tarieven voor de rioolheffing en het opvangen van financiële tegenvallers. De tarieven voor de rioolheffing voor 2023 zijn op basis van het Bestuursakkoord 2022-2026 met 17,5% verlaagd ten opzichte van 2022.

Er was een vrijval uit de voorziening begroot van € 0,6 miljoen. Na een herberekening is er echter € 0,7 miljoen toegevoegd. Hierdoor ontstaat een positief netto resultaat van € 0,1 miljoen dat gedoteerd wordt aan de voorziening riolering. 

Het resultaat is ontstaan door een hogere opbrengst uit het lozen van bronneringswater en door de doorvoerregeling. Het feit dat niet alle deelopdrachten voor het reinigen en inspecteren van het riool konden worden uitgevoerd, resulteerde in lagere uitgaven dan begroot. Er zijn minder kolken gereinigd en er was minder geld nodig voor het herstraten van sleuven. Ten slotte was er een te groot bedrag gereserveerd voor het opvangen van de kwijtscheldingen voor de rioolheffing, wat ook bijdraagt aan dit resultaat.

Beleidsstukken

Terug naar navigatie - Beleidsstukken

Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

Terug naar navigatie - Aan dit programma gerelateerde verbonden partijen

GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen
Basis op Orde
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Beheer van de openbare ruimte
Peter Bakker
n.v.t.
39,84 %
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
Deze gemeenschappelijke regeling omvat de blijvende nazorgverplichtingen van 10 deelnemende gemeenten voor de stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen. De Nazorg Gesloten Stortplaatsen is voor 81% eigenaar van de stortplaats Zevenbergen, Attero is eigenaar van de andere 19%. De Nazorg is geen eigenaar van de stortplaats Bavel-Dorst. Voorheen vond het onderhoud aan de stortplaats Zevenbergen volledig door en voor rekening van Attero plaats, de huidige exploitant. Sinds november 2022 draagt de gemeenschappelijke regeling financieel bij aan de kosten van de nazorg, naar rato van de nog te benutten restcapaciteit. De werkzaamheden van de gemeenschappelijke regeling omvatten verder alle activiteiten die voortvloeien uit het eigenaarschap.

Bijzondere ontwikkelingen bij verbonden partij
Medio 2019 hebben we een convenant met de provincie ondertekend, waarmee we de overdracht van de stortplaats Zevenbergen met 10 jaar hebben uitgesteld. Binnen deze periode blijft de rekenrente 5,06%. Het doel is om alternatieven te onderzoeken: hoe gaan we om met de stortplaats, hoe besparen we kosten en welke mogelijke inkomsten zijn er? 

Voor de stortplaats Bavel-Dorst is het materiaalonderzoek naar de kwaliteit van de bovenafdichting afgerond. De levensduur van deze afdichting kan worden opgehoogd van 50 jaar naar 100 jaar. Sweco gaat in de loop van 2024 het nieuwe doelvermogen herberekenen waardoor de gemeentelijke bijdrage mogelijk verlaagd kan worden.

In 2021 is gebleken dat de leidingen voor het percolaatwater aan vervanging toe zijn. Het vervangingsproject wordt momenteel vormgegeven. De kosten zullen aanzienlijk zijn (€ 0,6 tot 1,2 miljoen), maar vallen binnen de doelstellingen waarvoor de voorziening bestaat, en worden bekostigd uit het opgebouwde doelvermogen. De verwachting is dat dit niet leidt tot een hogere deelnemersbijdrage in de komende periode.

De belangrijkste risico`s bij verbonden partij
Tot 2026 is de deelnemersbijdrage redelijk zeker. De rekenrente blijft tot en met 2029 gehandhaafd op 5,06%.

Lopende risico's: 

  • Een herziening van het juridisch kader (Leemtewet).

 

GR Omgevingsdienst Midden- en West Brabant
Basis op Orde
Website Omgevingsdienst Midden- en West Brabant:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
OMWB
Paul Depla
Peter Bakker
7 %
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage van de verbonden partij aan het programma
De Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) werkt vanuit omgevingsrecht aan een schone, duurzame en veilige leefomgeving. Dit gebeurt in opdracht van de Provincie Noord-Brabant en de 25 gemeenten in Midden- en West-Brabant en in samenwerking met (keten)partners. 

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Goedkeuring van de jaarrekening heeft vertraging opgelopen. Het is nog niet bekend wanneer de jaarrekening wordt goedgekeurd. De accountantscontrole bevindt zich in de afrondende fase. Het voorlopige resultaat is € 1,5 miljoen positief. De cijfers kunnen op dit moment nog niet worden verwerkt in de jaarstukken.

Door CAO-wijziging heeft in 2023 een begrotingswijziging plaatsgevonden. Dit betekende voor Breda een verhoging van € 305.818.
De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2024, waardoor de OMWB in 2023 extra tijd heeft gekregen om zaken goed voor te bereiden. 

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • De Omgevingswet heeft impact op de manier van werken, de cultuur, de juridische basis en het technisch instrumentarium. Hierdoor ontstaan mogelijk hogere kosten.
  • De organisatie maakt een transitie door, waardoor individuele medewerkers mogelijk niet (meer) aan de eisen voldoen.
  • Door corona bestaat de kans op productieverlies en/of minder opdrachten, afhankelijk van de ontwikkelingen van het virus in de toekomst.
  • Er is op de arbeidsmarkt een tekort aan (goed opgeleid) personeel. Daarnaast zorgt het opleiden van trainees en net afgestudeerden door OMWB-personeel voor een lager aantal declarabele uren.
  • Een gevolg van de Russische invasie in Oekraïne is dat de prijzen van olie, gas en bepaalde grondstoffen aanzienlijk zijn gestegen. Dit kan impact hebben op het toekomstige kostenniveau van de OMWB. Een kwantificatie hiervan is op dit moment (nog) niet mogelijk.

 

GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Basis op Orde
Website Veiligheidsregio:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
VRMWB
Paul Depla
Boaz Adank
16,44 %
Gemeenschappelijke regeling

Bijdrage verbonden partij aan programma
De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Veiligheidsregio MWB) is een netwerkorganisatie. In onze regio werken 24 gemeenten, de brandweer, de politie, de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en het Openbaar Ministerie samen aan veiligheid. Vaste samenwerkingspartners zijn de waterschappen, de GGD, de Omgevingsdienst en Defensie. Daarnaast hebben we een omvangrijk netwerk van partijen waar we mee samenwerken. 

De veiligheidsregio is ook een krachtige en gerespecteerde hulpdienst. Met hun brandweerteams, crisisteams en centralisten staan zij 24/7 klaar om hulp te bieden. De crisisorganisatie van de GHOR staat klaar op het moment dat vanwege een ramp of crisis de balans tussen zorgvraag en -aanbod bedreigd of verstoord wordt. Waar de veiligheidsregio voor staat: samen maken we de regio veiliger. 

Zij werken hecht samen met hulpverleners, bestuurders, ondernemers en inwoners aan een veilige en veerkrachtige samenleving. Ze houden risico’s voorspelbaar en hanteerbaar door de samenleving erop voor te bereiden, de juiste middelen in te zetten en bij te dragen aan herstel. 
De veiligheidsregio voegt waarde toe aan de omgeving en werkt samen aan veiligheid en veerkracht. Zij stimuleert redzaamheid in de samenleving, draagt bij aan een veilige leefomgeving en levert hulpvaardige en slagvaardige inzet. De veiligheidsregio voert veiligheidstaken tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten uit. Zij werkt samen, is duurzaam, werkt informatiegestuurd en organiseert zichzelf wendbaar. De veiligheidsregio staat 24/7 klaar voor al haar inwoners en bedrijven.

Conform haar beleidsbegroting 2023 investeert de VRMWB extra in de volgende subdoelstellingen: 

  • Het stimuleren van een redzame samenleving.
  • Het vergroten van het risicobewustzijn, het veranderen van gedrag en het vergroten van de handelingsbekwaamheid bij kwetsbare inwoners.
  • Het organiseren van een veiligere samenleving door effectievere hulpverlening in samenwerking met inwoners.
  • Het verstevigen van de zorgkolom als crisispartner. 

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
De veiligheidsregio heeft te maken met veranderingen in de samenleving. Denk daarbij aan de klimaatverandering, de energietransitie, de Omgevingswet en de oorlog in Oekraïne. Ook heeft er een evaluatie plaatsgevonden van de Wet veiligheidsregio’s en heeft de VRMWB geleerd van de coronacrisis. Dit alles heeft invloed op haar koers en werkwijze. Met alle veranderingen die op de veiligheidsregio afkomen, heeft het algemeen bestuur de organisatie in 2021 de opdracht gegeven om via een takendiscussie kritisch naar de organisatie te kijken en voorstellen te doen voor besparingen. Alle producten van de VRMWB zijn tegen het licht gehouden. Daarbij was bezuinigen geen doel op zich; er is ook gekeken naar de maatschappelijke gevolgen en de gevolgen voor de (fysieke) veiligheid.

De vraag die centraal stond, was: ‘Wat voor organisatie is er nodig om onze regio veiliger te maken?’ Bij de beantwoording is gekeken naar het benodigde profiel, wat daarvoor nodig is en hoe dit zo efficiënt mogelijk georganiseerd kan worden. Deze takendiscussie leidt tot keuzes voor de toekomst. In 2022 en 2023 worden deze keuzes vertaald naar begrotingen en naar het meerjarenbeleidsplan voor de VRMWB.

Daarom heeft zij ervoor gekozen om in eerste instantie een beleidsarme begroting voor 2023 op te stellen, in afwachting van besluitvorming rondom de takendiscussie. Uiteraard zijn hierbij wel de vastgestelde begrotingskaders in acht genomen vanuit de Kaderbrief 2023.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • Net als voorgaande jaren blijft het voor de brandweer een uitdaging om in deze tijd voldoende brandweervrijwilligers te vinden en te binden. Ook veranderingen ten aanzien van wet- en regelgeving werken hierop door. 
  • De stijging van prijzen, zeker v.w.b. energie en beheer en onderhoud, zien we ook terug in de rapportages en begroting(swijzigingen) van de Veiligheidsregio, een gemeenschappelijke regeling met logischerwijs veel personeel, voertuigen, materieel en vastgoed
  •  Incidenten door weerextremen en uitval van nutsvoorzieningen zullen de komende jaren ook effect hebben op de hulpvraag richting de brandweer en veiligheidsregio organisatie, naast haar ‘klassieke’ aandachtsgebieden.

 

Midwaste
Basis op Orde
Website Midwaste:
Verantwoordelijke bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Beheer van de openbare ruimte
Midwaste
Peter Bakker
Jeroen Bruijns
7,7 %
Vennootschappen en coöperaties

Bijdrage van de verbonden partij aan het programma
De Coöperatieve Vereniging Midwaste Milieu U.A. is begin 2009 opgericht. Zij omschrijven hun missie als volgt: 'Samen brengen we de circulaire economie tot stand tegen aanvaardbare maatschappelijke kosten. Afval omzetten naar grondstoffen en die terugbrengen in de keten: dat is onze kerntaak.'

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
Een van de doelen uit het strategisch meerjarenplan (2021-2024) is om meer transparantie te bereiken in 2024. Dit doen we door de ketenstappen te monitoren om ze beter inzichtelijk te maken. Vangtool is het middel dat ons helpt om deze ketentransparantie te bereiken.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij

  • prijzen, debiteuren en de beschikbare verwerkingscapaciteit
  • prijsrisico’s zijn het grootst in markten die beheerst worden door wereldmarktprijzen, zoals bij papier

 

Zorg- en Veiligheidshuis Breda
Basis op Orde
Website Zorg- en Veiligheidshuis Breda:
Verantwoordelijk bestuurder:
Bestuurlijk vervanger:
Belang Breda in verbonden partij in %:
Soort verbonden partij:
Thema Veilig Breda
ZVH
Boaz Adank
Arjen van Drunen
54,93%
Overige verbonden partijen

Bijdrage verbonden partij aan programma
Het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) Baronie Breda is een samenwerkingsverband van justitiële diensten en zorginstellingen, onder regie van gemeenten in district De Baronie. Het ZVH is gericht op kwetsbare personen die kampen met problemen op meerdere leefgebieden en die daardoor in aanraking komen of dreigen te komen met het strafrecht. Het ZVH draagt bij aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie en het voorkomen van recidive, ernstige overlast, criminaliteit en maatschappelijke uitval.

  • Er is in Nederland een kleine groep mensen met (ernstig) risicogedrag en een opeenstapeling van problemen, die leidt tot acute en aanzienlijke veiligheidsrisico’s voor henzelf, hun directe netwerk, en de bredere leefomgeving. Als we deze (kwetsbare) inwoners, en hun directe omgeving, perspectief kunnen bieden creëren we aanzienlijke maatschappelijke waarde: betere kwaliteit van leven voor deze mensen zelf en hun directe omgeving en minder overlast en veiligheidsproblemen voor de samenleving .
  • Dat vraagt om een persoonsgerichte, domein-overstijgende aanpak met inzet van inzet van diverse competenties vanuit zorg-, veiligheids- en sociaal domein en openbaar bestuur, en waar nodig aanpalende domeinen als wonen en werk.
  • De afgelopen jaren hebben relevante partijen uit die domeinen samengewerkt in 31 ZVH ’en om die aanpakken te realiseren voor de meest complexe casuïstiek in zorg & veiligheid.
  • Als samenwerkende partners ondervinden we dat deze problematiek niet is afgenomen. Er is weinig onderzoek beschikbaar dat dit onderbouwt , maar over het algemeen zien we dat het aantal aanmeldingen bij de ZVH gestaag is gestegen . Dit ondanks het feit dat steeds meer regio’s en gemeenten er in slagen steeds effectiever regie te voeren op “voorliggende” probleemsituaties; iets wat een beperkend effect heeft op de instroom in de ZVH. En ook ondanks het gegeven dat de ZVH ook een rol hebben in het “hanteerbaar maken” van bepaalde problematiek, zodat ze op enig moment (weer) onder gemeentelijke regie kunnen worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan veelplegers, onbegrepen gedrag en radicalisering. 

Bijzondere ontwikkelingen bij de verbonden partij
We ondervinden nog steeds de effecten van extramuralisering en bijvoorbeeld ook de verharding van criminaliteit waardoor kwetsbare burgers meer en ook jonger worden ingezet, die de complexe problematiek van overlast en gesprek aan perspectief voeden. De aard van de problematiek verandert, en daar moeten we van blijven leren, maar wordt niet per se (nog) complexer. Wel zien we dat steeds vaker de randvoorwaarden om tot daadwerkelijk effectieve aanpakken te komen ontbreken; denk aan tijdige toegang tot bepaalde behandelingen en woonruimte. Dit zorgt er voor dat er meer van de samenwerking en regie gevraagd wordt; ook in termen van inzet. In een krappe arbeidsmarkt waarin de partners moeten woekeren met hun inzet is dat geen wenselijke ontwikkeling.

Het blijft dus onverminderd van belang dat we ons ook in de komende periode samen structureel blijven inzetten om de meest complexe casuïstiek hanteerbaar te maken, en zo veiligheidsrisico’s en overlast te verminderen. En om samen te leren van de ervaringen die we hiermee opdoen, en daarmee te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen, in de regio’s, maar ook samen het landelijk beleid te voeden, en er op te anticiperen zodat de randvoorwaarden voor effectieve en efficiënte werkwijze geborgd zijn.

De relevante partijen in het Zorg-, Veiligheids-, en Sociaal domein en het Openbaar Bestuur nemen voor de periode 2025-2030 samen de verantwoordelijkheid om: 

  • Met persoons- en systeemgerichte aanpakken voor de meest complexe casuïstiek in zorg- en veiligheidsproblematiek overlast voor burgers te beperken en het perspectief op participatie in de samenleving voor de individuen en hun directe netwerk te vergroten.
  • Door in het verband van het ZVH samen gestructureerd, duurzaam en efficiënt samen te werken en te leren.
  • Samen op landelijk niveau de randvoorwaarden te scheppen waarbinnen we dat effectief en efficiënt kunnen doen.
  • We beschouwen dit als een kerntaak van ons werk. Daarbij blijven we ons richten op de meest complexe casuïstiek, de “top van de pyramide”.

De psychische problematiek stijgt en ook de complexiteit neemt toe. Het blijft voor het ZVH belangrijk om zicht te houden op kwetsbare mensen, zodat zij op tijd ondersteuning kan bieden. Er komt een nieuw informatiesysteem (PGA x) dat hopelijk helpt om problematiek sneller te detecteren. Prioriteiten in het ZVH-jaarplan zijn: mensenhandel, radicalisering en extremisme, de re-integratie van ex-gedetineerden en kwetsbare personen, de aanpak van verwarde personen en de verplichte Wet ggz.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het personeel van het ZVH is in dienst bij de gemeente Breda. Daar ligt ook deels het financiële risico. Dit is voor ziekte en arbeidsongeschiktheid over de deelnemers verdeeld met een convenant. Dit verlaagt het risico van de gemeente Breda. Daarnaast heeft de beëindiging van de samenwerking (per 1 januari 2023) door de gemeenten Alphen-Chaam en Baarle-Nassau tot gevolg dat de bijdrage van de overige deelnemende gemeenten stijgt.