Wonen en stedelijke ontwikkeling
We bouwen veel nieuwe woningen voor de toekomst van Breda, vooral via de grote gebiedsontwikkelingen. Afgelopen jaar hebben we mooie stappen gezet. Het toekomstperspectief voor ’t Zoet, het ambitiedocument Centrum-Oost en de gebiedsvisie voor Bavel zijn vastgesteld. Ook is de eerste fase van de Nieuwe Mark afgerond. Bij alle ontwikkelingen is participatie met de stad van groot belang. Om participatie nog beter vorm te geven, hebben we een aangepaste participatieleidraad vastgesteld. De Omgevingswet ging per 1 januari 2024 in en leidde eind 2023 tot een piek in het aantal aanvragen om een bestemmingsplan aan te passen.
Verder hebben we ons in 2023 maximaal ingezet om woningen in Breda betaalbaar te maken en te houden. Daarvoor stelden we een huisvestingsverordening en een doelgroepenverordening vast. Hierin staat dat koopwoningen niet meer doorverkocht mogen worden (opkoopbescherming) en dat sociale huurwoningen minimaal 30 jaar beschikbaar moeten blijven als sociale huur (voorheen was dat 15 jaar). Verder hebben we vastgelegd dat de minimale vierkante meters voor sociale en middeldure huurwoningen meer marktconform worden. In 2023 zijn we ook met de woonvisie begonnen en de prestatieafspraken met de woningcorporaties. Deze leveren we in 2024 op.
We maakten in 2023 vaart met onze plannen voor tijdelijke woonlocaties, zodat er meer doorstroming op de woningmarkt ontstaat. De eerste tijdelijke woonlocaties, waaronder die aan de Stadionstraat, worden in 2024 opgeleverd. We zien verder dat de inspanningen op het gebied van stedelijke ontwikkeling en wonen hun vruchten afwerpen. In 2023 zijn er in Breda, ondanks de moeilijke marktomstandigheden, 1167 woningen opgeleverd. Daarmee is de woningbouw op het hoogste niveau van de afgelopen jaren, ten opzichte van 971 in 2022 en 851 in 2021.
Opvang asielzoekers
In 2023 boden we in verschillende periodes noodopvang voor vluchtelingen bij Breepark. De noodopvang eindigde in maart 2024. We vingen in 2023 nog steeds alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’ers) en Oekraïners op in de flexibele opvanglocatie in De Koepel. Verder namen we in 2023 het besluit om in 2025 een asielzoekerscentrum aan de Heerbaan te openen.
Mobiliteit
Eind 2023 hebben we een doseersysteem ingevoerd om de drukte op de Oosterhoutseweg te verminderen en het sluipverkeer te weren en om te leiden naar de A27. De openbaarvervoerconcessie West-Brabant is gegund aan Arriva, dat het stads- en streekvervoer vanaf 2025 uitvoert met elektrische bussen. Voor het stallen en opladen van een groot deel van die elektrische bussen laat de provincie op dit moment een nieuwe, duurzame remise bouwen in Breda. De aangekondigde opheffing van de Intercity Direct-treinen tussen Breda en Amsterdam en de verminderde busfrequenties naar enkele wijken zijn teruggedraaid.
Klimaat en energie
Het vastgestelde klimaatplan 'Breda klimaatneutraal in 2044’ geeft het klimaatbeleid uit de duurzaamheidsvisie een impuls en actualiseert de eerdere aanpak op het gebied van CO2-neutraliteit. In de wijken Fellenoord, Doornbos-Linie, Haagpoort, Schorsmolen en Heuvel helpen energiefixers en energiebespaarcoaches inwoners met besparen en verduurzamen. In 2023 ondersteunden we met het energiepakket bewoners, ondernemers, verenigingen en wijk- en dorpscentra bij te hoge energiekosten. Verder maakten we vaart met de verduurzaming van woningen in de Hoge Vucht en Doornbos-Linie vanuit de eerste tranche van het Volkshuisvestingsfonds. Tijdens de Kids Klimaat Experience bedachten ruim 1000 kinderen oplossingen voor een betere omgang met het klimaat.
Stad in een Park
In 2023 werkten we ook hard aan Stad in een Park; een gemeente waarin het fijn wonen, werken en verblijven is. Zo stelden we ons kandidaat als National Park City en stelden we het afwegingskader Groene Straten en Pleinen op voor meer groen en water in onze buurten, dicht bij de inwoners. Daarnaast knapten we verschillende plekken in de stad op en/of vergroenden we die, zoals het Marga Mincoplein, het Wilhelminapark en de Ruitersboslaan.
Parkeren
De juiste auto- én fietsparkeerder op de juiste plek: dat is de ambitie in het bestuursakkoord. In 2023 werkten we daar hard aan. Dat deden we door betaald parkeren in te voeren in de schil buiten de singel, door een aantal parkeertarieven te verlagen, door het nog aantrekkelijker te maken om dicht bij de eindbestemming te parkeren én met goede fietsenstallingen in de stad, bij evenementen en bij wedstrijden van NAC Breda.
Natuur
De Chassé Promenade als flexibel stadspark, de parkzone Lovensdijkstraat, de groene kades langs de Nieuwe Mark en de koppeling van de Wilhelminavijver aan de singels: ze dragen allemaal bij aan Stad in een Park en aan de doelen voor klimaatadaptatie en biodiversiteit. In de Haagse Beemden en Wisselaar startten we met het ondergronds brengen van de bestaande bovengrondse hoogspanningsverbindingen voor gezondheidspreventie en een fraaier aanzien van deze wijken. Met de sanering van de bodemvervuiling aan de Magnoliastraat 3bis zorgen we voor een gezonde bodem en maken we herontwikkeling mogelijk met woningen en groen. Ook maakten we in 2023 geld vrij om natuurgebieden te vergroenen en te verbinden, zoals bij de Overaseweg en de Tiendweg.
Verbeter Breda
In 2023 werd Pact Deel 3 van Verbeter Breda opgeleverd. Na de zomer is er een nieuw bestuur gestart, met Jessie Bekkers en Coen Michel als directeuren. Zij gaan samen met bewoners, de gemeente en andere partners uit de stad met volle energie aan de slag om de kansengelijkheid in Breda te vergroten en de tweedeling in de stad te verkleinen.